söndag 23 augusti 2009

Snuskigt rik och hemlös

...är ett TV program som sänds på 4an. Jag skulle säga: Snuskigt bra programidé!

Det är en brittisk dokumentärserie från 2007 där 5st rika personer går med att att byta liv för en tid. De får helt enkelt bo på gatan utan någonting. I dagens avsnitt som jag tittar på nu får de lära sig hur det är att bo på ett härbärge. Detta är ett program jag kan rekommendera!
Väldigt underhållande att se hur de reagerar.

Info från tv.nu:
Brittisk dokumentärserie från 2007. Säsong 1. Avsnitt 3 av 4. I dagens Storbritannien ökar klyftorna mellan rika och fattiga. De välbeställda lever bekväma liv i avskilda områden. I den här serien får fem av de rikaste britterna genom att leva som hemlösa i London under tio dagar. Resultatet blir ett socialt experiment som visar hur vardagen ser ut för tusentals hemlösa på Londons gator. Hur ska de här välbeställda medborgarna klara av att leva utan någonting annat än det de hittar och lyckas tigga ihop på gatan?

1 kommentar:

  1. Det var definitivt underhållande men jag är annars osäker om programmet. Det finns ett för stort fokus på dessa fem, det handlar om deras resa, deras reaktioner, deras insikt om världen, människorna och livet.

    Jag uppskattade inte riktigt hur Thomas hanterade det hela med sin hemlöse vän. Han kände starkt för att hjälpa honom men missade totalt att det handlar om så mycket mer än att bara vara hemlös, utan jobb. Dessa individer har sina egna känslor och upplevelser som påverkar livet i stort. Det fanns ingenting för Thomas att vara besviken och arg över när hans vän tackade nej till erbjudandet när han väl fick tid att tänka över det hela. Det kändes så där oförskämt av Thomas för att han ville vara räddaren i nöden så när det slutar annorlunda än han hade tänkt sig då blir han fördomsfull.

    Det är ofta med hemlösa kan jag tänka mig där människor inte förstår varför inte bara sluta med det livet. Alla människor har också rätt att bestämma över sina liv, i sin egen takt. Samhället ska helt enkelt vara ett stöd i det som förblir en väldigt lång process för att man måste förstå att hemlöshet är också som ett samhälle (community) i sig. Det är nog därför det finns många människor som stannar kvar.

    Jag själv tycker om den mäktiga, brutala, unika dokumentären "Dark Days" av Mark Singer. Den visade verkligheten genom den hemlöses ögon,
    verkligheten kommer fram.

    SvaraRadera