onsdag 26 augusti 2009

Fotbollsvåldet...

Jag blir så galet trött på våldet som jag egentligen tycker är fel att kalla fotbollsvåldet. Det har ingenting med fotboll att göra mer än att det kretsar KRING fotbollsmatcher etc. Det är alltså en grupp förlorade själar som förmodligen aldrig fått en kram av någon i hela sitt liv. De finner någon slags njutning i ett grottmänniskobeteende där handling går före tanken.
Jag läste precis artikeln i aftonbladet om fotbollsmatchen i England som urartade igår. Jag förstår mig inte på huliganer...

Minns att jag och min flickvän gick i Vasaparken i Stockholm en kväll då vi hör en massa fotbollsfans, eller våldsfans menar jag, komma mot vårt håll. Till slut ser vi dem och de är ca 30 man. De skriker med den där tuffa rösten som inte ALLS låter tillgjord (obs ironi). Plötsligt yttrar någon i gänget...något som vi har skrattat så mycket åt sedan dess. Mitt i klungan skriker en av dem, "Alla ska gå först!"
Det tar en stund för de andra att processa informationen då de inte är speciellt snabbtänkta. Men efter en stund förstår alla hela meningen, och upprepar: "Ja! ALLA ska gå FÖRST!"

Jag och min flickvän ser på varandra och förstår att detta givetvis kommer att bli omöjligt, men förstår också att det kommer att bli underhållning, så vi står kvar.

Jag vet inte exakt hur jag ska återge deras försök med att 30 man skulle gå först men...Tänk er en spruta som man kan ge en 3åring som gör att han blir både arg, 13 år äldre och lite dummare...och bättre koordination och motorik förstås. Spruta in det i 30 stycken 3åringar och släng in en idé som att alla ska gå först. DETTA var vad jag och min flickvän fick bevittna.

Till sin stora fasa upptäcker de att alla inte KAN gå först eftersom någon eller några av dem hela tiden är före de andra. Detta löser de genom att de som tidigare var bakom springer fram...och så höll det på. Samtidigt som de försökte lösa detta högst meningslösa problem med sina små reptilhjärnor så skrek de frustrerat över att de aldrig lyckades.

Det roliga med dessa fjantar är också att deras armar alltid pekar neråt i 45 graders vinkel, som på en bodybuilder, även om de är hur spinkiga som helst. Förmodligen kan det bero på att de alla är släkt...

Men deras armar sänks och blir normala då en pikébuss plötsligt svänger in en bit bort framför dem. Här tänker jag också att...de är ju 30 pers! Det är en polisbil med 5 killar i. Det är väl bara att fortsätta framåt. Men här tar instinkten flykt över och de blir som genande hästar åt alla håll och kantar. Här kommer deras sanna mod fram...5 mot 30...De 30 varelserna flyr! Otroligt roligt :o)
Det var tragiskt att se samtidigt som det var sann underhållning!

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotbollsbladet/internationell/england/article5694683.ab

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar