torsdag 1 oktober 2009

Vad ska man tycka om SJ?

Sitter på tåget nu och funderar på frågan. Vi åkte en timma innan tåget skulle gå för att vi skulle få med oss all packning. Ska ju stanna i Malmö i tre månader nu så det blir ju rätt mycket man måste ta med sig.
Tåget ska gå från spår 11 så vi beger oss dit. Vi kommer till perrongen 20 min innan tåget ska gå så det känns tryggt. Min pappa ringer och jag berättar att vi absolut inte kommer att missa tåget eftersom vi är i tid.
En stund senare kommer ett tåg in på andra sidan spåret. Malmö står det på. Alla på perrongen tittar förvirrat på varandra och förstår ingenting. Inget spårbyte syns på skärmarna. Nej, spår 11 står det precis som tidigare. Då kikar en tant ut från tåget och upplyser oss om att det är det tåget som just kom in som vi ska med. Vi tar vår vagn, våra djur och övrig packning och börjar bege oss mot hissen.
Givetvis ska elvahundrafemti barnvagnar också åka hiss och hinner naturligtvis före oss i kön. Vi börjar bli oroliga för att tåget ska gå innan vi hinner fram, men lugnar oss med tanken på att de borde hålla tåget en stund extra för att de inte gått ut med spårändringen på varken skärmar eller via högtalarna.
När vi är 20meter ifrån tåget...så rullar det iväg mot Malmö ...

Vi får nya biljetter och ställer oss för att vänta på nästa tåg. Spår 10...därifrån tåget just tuffat iväg utan oss. Vi skämtar om att det troligen kommer att rulla in på spår 11 nu istället.
Ett tåg kommer mot oss...svänger in på spår 11 och i högtalarna annonserar de nu spårändring till spår 11...fantastiskt!!?? SJ överträffar sig själva i strulighet många gånger om och man börjar undra vad de har för ansökningskrav på företaget. Går man direkt från att vända hamburgare till att ha hand om alla tåg i Sverige själv? Om så var fallet hade jag förstått allt strul.

Tankarna för mig nu till det konstigaste meddelandet jag hört när jag gick på Centralstationen i Stockholm en gång...det lät såhär:
"Tåg 238 mot Malmö och köpenhamn inkommer nu på spår 1......och 2..."
Jag har än idag inte begripit om det var ett katamaran-tåg eller liknande....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar