torsdag 10 september 2009

Hur tänker människor?

Ibland kan jag bli trött på hur människor tänker....

Läste i Aftonbladet att fler än hälften av Svenskarna är FÖR skattehöjningar - men ingen vill betala mer själv...

Det är just det som är problemet. Det är så sjukt lätt att sitta och säga att: Han...han...hon...han..hon...hon...hon...han ska betala...men inte JAG...Lätt att säga men jag kan inte begripa VARFÖR och hur man kommer på en sån fullständigt idiotisk tanke.

Sen är jag trött på denna hetsjakt på "rika". De rika betalar redan mer skatt än normala människor. Om rika nu ska betala ÄNNU mer, eftersom de varit korkade nog att studera och jobba hårt, så tycker jag att vi ska skära ner på de som sliter för minimal lön. Halvera deras lön samtidigt eftersom de ändå inte bidrar med någon speciell skatteintäckt.

Givetvis menar jag inte ovanstående om att skära ner deras lön. Men om man nu tjänar väldigt lite och därför inte betalar in speciellt mycket i skatt...och klagar på de som slitit i hela sina liv och som betalar in mångadubbelt så mycket som DU...då är det något man missat i hela systemet.

Och ja...Mona Sahlin tycker absolut att vi ska höja skatter hit och dit...så att de som nätt och jämt klarar att leva, ska tas ifrån den möjligheten och istället bli försörjda med bidrag som kräver byråkrati som kostar pengar. Men det enda det innebär är att folk känner sig odugliga, får mindre motivation, tappar hoppet och...kommer att känna ännu mer avundsjuka på de som faktiskt klarar sig på sin lön. Vad vi ska komma ihåg är att Mona Sahlin är en av dem som inte vill betala in mer skatt än hon gör.

Hon tänker precis som mer än halva Sveriges befolkning. Andra ska betala mer...inte jag....
De som nu slitit, pluggat och kämpat och börjat tjäna bra ska alltså betala in ännu mer skatt så att vi kan betala bidrag åt de som inte längre har råd att leva pga världens högsta skatter.

Ja...det är fantastiskt...Jag säger som Soran Ismail..."Jag VILL inte att de människorna ska få rösta!"
(Soran syftar inte på samma personer som jag. Se hans show för att få reda på vad han syftar på)

2 kommentarer:

  1. Så klokt. Har aldrig förstått varför man skall straffbeskattas om man har turen att lyckas i sitt yrke. Nu tillhör jag den grupp som får det att gå runt med min lön, men inte mer. Men OM jag skulle börja tjäna mycket pengar, så skulle jag inte vilja skatta bort det mesta.

    SvaraRadera
  2. Suzanne, jag önskar att fler människor förstod det och ville att jobb skall vara lika med pengar. Och att alla skulle sluta titta på andra runt om sig och avundas.
    Tack för din kommentar!

    SvaraRadera