fredag 24 september 2010

Överraskningsfrukost

Nu inser jag att det ser ut som en vanlig äggmacka med någon typ av mörkare bläckfisk till. Men så är inte fallet. Istället är det ägg benedict ni skådar.
Det var ju igår kväll som tjejen min skämtade om att hon förväntade sig ägg benedict och marinerad bacon till frukost. Ja, så jag tog det på orden och gick iväg och handlade. För en och en halv timma sen, vid 05, ringde klockan och jag steg upp och stekte den chilimarinerade bacon som jag förberett dagen innan. Sen gjorde jag ägg benedict helt enkelt. Jag har bara gjort det 2 gånger tidigare då jag gått efter recept. Nu struntade jag i alla anvisningar och körde på från huvudet istället. Det blev bästa resultatet hittills. Jag tror jag har det efter far min, att experimentera helt enligt fantasin. Men trots mitt positiva resultat så...skall det vara pappas ägg benedict...

För er som vill prova att göra det så gör ni såhär (MITT RECEPT)

1. Sätt ugnen på 200 grader
2. Häll upp vatten i en kastrull så att ytan är ca 2-3 centimeter över bottnen. Häll i en t-sked ättikssprit. Värm tills det sjuder. Koka ej.
3. Tillaga hollandaisesås enligt anvisningar på paketet. Ett tips är att ta lite mindre vätska än det står. Knorrs recept är det bästa. Där ska man ha 2,5dl mjölk. Ta istället 2dl. Då får du en tjockare sås som stannar kvar på mackan senare.
3. Knäck försiktigt så många ägg som du vill ha. Ett ägg till varje macka. Häll försiktigt i ägget i vattnet. Detta kallas för att pochera äggen. Jag är lite osäker på tid men idag lät jag dem ligga 8-9 min. Ni kan känna på dem med en sked och känna så att konsistensen på gulan är hård.
4. Rosta så många mackor du skall ha.
5. Ta fram en ugnsplåt och lägg på ett bakplåtspapper. Lägg på mackan och lägg därefter på en skinkbit. Kokt eller rökt skinka, vilket du tycker om.
6. När äggen är klara lägger du på ett ägg på varje macka.
7. Täck nu mackan med hollandaisesås. Jag brukar ta ganska riktigt med sås då det är en av mina favoritsåser. Men det väljer du själv.
8. Ställ in mackorna i ugnen tills att såsen får en liten skvätt av gyllenbrun färg på sig. Sen är det bara att servera och njuta! Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar