tisdag 21 september 2010

Funderingar kring SverigeDemokraterna

Ja, det känns såklart illa att människor som är missnöjda med intergrationspolitiken väljer att rösta på ett parti med klara rasistiska och nazistiska anhängare. Jag betvivlar starkt på att så många människor i Sverige har röstat på SD pga rasistiska åsikter dock. SD ÄR ett missnöjesparti som får anhängare som är trötta på att integrationen inte fungerat som den skall. Det är min subjektiva åsikt och tro iaf.

Men vilka är då SD? Är de nazister hela bunten. Troligen inte. Är de rasister hela bunten? Troligen inte. Jag är säker på att det finns några som har sunda åsikter kring invandring och integration och är genuint oroliga. Det kan jag definitivt förstå. Jag är inte stolt över hur vi hanterat invandringen i Sverige alls. Jag tror att det finns stora brister i vår hantering och våra regler kring invandring. Men är SD ett parti som ändå står för rasistiska åsikter. Ja, med tanke på vilka personer som finns med som frontfigurer och deras historia så ser det inte ljust ut. EN sak är iaf säker, hade Socialdemokraterna eller Moderaterna haft en bakgrund med samma galenskap så hade det varit förödande för de båda partierna.

För mig som varit inne i dessa rasistiska kretsar är det ganska uppenbart vad som är målet. Det började med små supernazistiska organisationer som förstörde, använde våld och hot som redskap. Under min tid som skinhead diskuterade vi väldigt mycket att våld bara förstör och att vi måste skaffa oss ett bättre ansikte utåt genom klar och tydlig politik. Gärna rumsren. NSF bildades och de försökte verka mer sofistikerade. De slutade med bråk under sina demonstrationer vilket ledde till att AFA och motdemonstranter stod ut som idioter när de kastade sten och bråkade. NSF hade lyckats lägga en grund. Lärdomen de dragit var att gott uppförande ledde till fler anhängare och sympatisörer. Många var de som i smyg stöttade NSF. Folkfronten tog sedan form och jobbade vidare på den tanken.

Nu är Sverigedemokraterna på frammarsch och har använt sig av precis samma tanke för att få igenom sin ideologi. Nu är de med i risdagen. Jag önskar att jag kunde få människor att förstå hur snacket bakom dörrarna gått, men det är såklart omöjligt. De tror stenhårt på SD´s kraftigt förmildrade språk och faller som furor för en sminkad fasad.

Det jag tycker är tragiskt är att människor som röstat på SD hängs ut dock. Jag tror på vår demokrati och att inte göra det är vansinne. Jag respekterar oliktänkandes rösträtt, rätt att uttrycka sig och rätt att tycka olika. Om vi inte tror på uttrycksfrihet för de vi föraktar så tror vi inte på det alls. Jag kan aldrig respektera hetsjakten på SD anhängare. Jag kan aldrig respektera att man använder hot och våld för att lösa problem. Nu har dessa människor som häng ut SD sjunkit till exakt samma nivå som de själva arbetar på.

Något som också gör mig ledsen är att reaktioner mot kommunister inte ens existerar medan man reagerar så kraftfullt mot SD. För mig är de båda ideologierna samma skräp. Varför är kommunism rumsrent? 150 miljoner människor och strukit med pga kommunismen, och vi omfamnar den och respekterar den. Det är en sjuk dubbelmoral som inte går ihop rent logiskt.

Har SD någon chans att utvecklas? Enligt mig har de inte det. Om de nu har bakomliggande och skymda nazistiska och rasistiska motiv är jag säker på att Svenskarna inte kommer att acceptera dessa när de väl kommer upp till ytan. De kan ta sig fram en bit genom smart marknadsföring, men inte längre. Det är iaf min övertygelse, så jag är inte orolig.

Bemöt SD med argument och politik och inte med fjortisfasoner är min slutsats.

2 kommentarer:

  1. Jag tror mycket på det du säger. Svenska folket kommer inte acceptera detta. Jag är övertygad om att vi kommer se stora auktioner mot rasism dem närmaste 4 åren och att 2014 är dem ute ur riksdagen. Men om det ska bli sanning så ligger mycket i våra politiker händer nu genom att vägra ett samarbete med SD.

    SvaraRadera
  2. Det du skriver är klockrent, sedan att det finns nyanserade skilnader i allas vårt tänkande runt SD är både normalt och sunt. Det viktiga är att vi håller debatten vid liv och framför våra åsikter demokratisk anda. Följer med intresse utvecklingen.
    Nils Mohlin
    http://nilsmohlin.blogg.se

    SvaraRadera