torsdag 24 juni 2010

Skillnaden på troende och inte...

Tycker det är oerhört fascinerande hur man kan tro på något utan de minsta varken vetenskapliga eller rationella tecken på att det de tror på existerar eller ej. Jag sökte lite på klipp som bevisar att gud och Jesus finns eftersom jag brukar lägga upp klipp som tyder på att de båda INTE finns...Eller om de nu är samma person, något som de religiösa själva inte kan komma överens om.

Först tänkte jag lägga ut videon som då har överskriften "proof God Exeist! - Real Evidence of God and Jesus"



Efter att ha sett denna video har jag några punkter jag vill kommentera.
1. Bra musik
2. Det fanns inte ETT ENDA bevis på att Jesus eller gud existerar...synd
3. Detta är en video som visar resultatet av evolution och inget annat.
4. Man känner att det iaf borde finnas ETT argument som stöttar religionen...men det gör det tydligen inte...

Okej, längre ner på bloggen har jag en film som talar emot Jesus existens. Tänkte nu bara be er alla titta på denna film samtidigt som ni hela tiden tänker: Gud älskar alla människor. Tänkt på det under hela filmen kontinuerligt och se hela filmen...

8 kommentarer:

  1. -.- asså du det är människor som skapar krig mot varandra hade inte människor krigat och hjälpt varandra hade inte jorden varit som den just nu är !!!! hur vet du att gud inte finns ! kan du förklara vem som skapade din hjärna och ditt skelett hur kom det in i din mammas mage?var det din mamma som satt och lekte med sin mage och byggde olika delar hur du skulle se ut *NEJ* och vem som skapade jorden,människorna och vem som skapat träden från första det var inte du som skapade frön till trädet så du kunde bygga ditt hus av trädet och vem vem gav dig maten så du kunde äta dig mätt ? dessa människo på videoklippet är allas fel ! varför ska dom kriga eller slåss? varför kan ni inte hjälpa de fattiga ?? varför ? GUD GAV er en STOR GÅVA MEN VISSA ANVÄNDER INTE DEN .....HJÄRNAN....och dommedagen kommer och GUD KOMMER Straffa alla som inte gjort vad dom skulle i livet Och alla som har gjort rätt ja ni kommer hamna i paradiet ,,, MEN hitta de rätta först ! ALLA MÄNNISKOR SER INTE LIKA ÄR OLIKA OCH GUD TITTAR INTE PÅ UTSIDAN HUR DOM SER UT UTAN INSIDAN ! HAN SER HURDU E I HJÄRTAT OCH HUR DU ÄR MOT ANDA :JAG ÄR INTE KRISTEN OM NI TROR DET FÖR JAG HAR MIN TRO !JAG KOMMER GE TIL FATTIGA NÄR JAG BLIR STOR OCH JAG TACKAR GUD FÖR ALLT JAG HAR OCH JAG HOPPAS ATT NI OCKSÅ KAN TACKA GUD FÖR HA ENS LÅTIT ER LEVA SOM NI LEVER ! JAG ÄR snart 15 men vet bättre än er om livet ! tänk efter tack !

    SvaraRadera
  2. isstället för att ta foto på dom hjälp dom !!!!!

    SvaraRadera
  3. Hej "Anonym"

    Jag har lite olika saker att ta upp med dig. Dock blir det svårt att diskutera eftersom jag märker att du är på en nivå som inte riktigt lämpar sig för debatt. Det finns två problem:
    1. Du är 15 år och har inte de referensramar eller kunskap som det krävs för att kunna diskutera på en vettig nivå.
    2. Du är tydligt på EN sida och inte som jag, öppen för att lära mig något nytt. Du har med andra ord bestämt dig för ett synsätt och är inte öppen för nya synsätt, till skillnad från mig, som hela tiden lyssnar på vad vi lär oss i samhället och anpassar mig till det.

    Men jag gör ett försök. Dock kommer jag inte att använda 8 utropstecken efter varje argument, samt kommer jag att använda punkter mellan meningar och ej använda caps-lock genom hela paragrafer. Hoppas detta är okej.

    Till att börja med har jag aldrig sagt att jag definitivt VET att det inte finns någon gud. Detta eftersom vi inte kan säga att någonting existerar med total säkerhet. Ett exempel är att be någon bevisa att månen finns. Det är HELT omöjligt inom vetenskap och filosofi och inom någon annan kategori. Vi kan hänvisa till bilder, filmer, vittnen etc och påvisa att ALLA bevis pekar på att den existerar. Vi kan även se den med våra egna ögon, men det finns alltid en möjlighet att det är en illusion.
    Givetvis är denna argumentationsform absurd eftersom vi inte grundar vårt synsätt på någon form av grundläggande kännedom och vetskap om någonting. Med andra ord kommer vi ingenstans genom att inte anta att vi faktiskt kan hävda att vi vet vissa saker, som månens och solens existens etc.

    SvaraRadera
  4. Jag säger alltså inte, som religiösa att jag VET till 100%. Det jag säger är det inte finns några bevis eller några som helst tecken på att det skulle finnas någon gud. Med denna utgångspunkt säger jag att jag inte TROR att det finns någon gud. Det finns ingen anledning för mig att tro på någon gud. Lika lite som jag tror på ett flygande spagettimonster som någon kanske hävdar finns. Det är också en av frågorna jag skulle vilja ställa dig.
    Hur kan du vara så säker på att det inte finns ett flygande spagettimonster och att din gud du tror på är helt falsk? Dessutom vill jag att du med rationella bevis pekar på någonting som tyder på att din gud du tror på existerar.

    När du sen halkar in på hur jag kom till världen så vet jag inte riktigt vart jag ska börja. Eftersom du är 15 förmodade jag att du redan hade läst sexualkunskap och åtminstone LITE om människokroppen, men tydligen inte.
    Därför räcker det egentligen med att säga JA, jag KAN förklara exakt i detalj hur jag kom till. Genom x- och y-kromosomer samt celldelning. Om du tror att din gud har suttit och knåpat ihop mig så har du helt fel. Men om du ändå hävdar det så undrar jag varför gud inte eliminerar dåliga genom utan skickar dem vidare till nästa generation, samt varför han skapar mongoloida, cp-skadade m.m. Är det när han har mycket att göra eller är han rent av elak och gillar att se människor att lida? Svara gärna på varför det händer.

    Jag tycker att du sjunker ner på en nästan patetiskt låg nivå när du diskuterar hur träden kom till, hur jag får min mat etc, men jag respekterar detta pga din unga ålder. Svaren är lätta att hitta, det enda du behöver göra är att googla och läsa lite på wikipedia så får du alla svar du behöver. Maten jag äter är mestadels från djur som slakterier slaktat och som sedan paketeras och skickas till butiker där jag kan köpa denna. Hur är detta ett bevis på att gud existerar?

    SvaraRadera
  5. Gud gav oss inte vår hjärna, evolutionen gav oss vår hjärna. Läs gärna på om evolutionen så kommer du att lära dig MASSOR. Jag kan rekommendera Richard Dawkins "The Selfish Gene" bland andra.

    Något du också måste lära dig att göra är att inte sortera ut alla positiva aspekter och hävda att det är gud och glömma alla negativa aspekter. Jag visade ett klipp som sades vara bevis på gud, och ett klipp som visade vad gud isf även skapat. Varför godtar du att gud skapat allt gott men att han inte skapat något ont? Hur vet du att gud inte skapat även det onda? Dessutom ryser jag av tanken på att din gud skapar människor, visar sig aldrig, och sen straffar människor utifrån de egenskapar han skapat dem med. Det är en grym och omoralisk gud som jag aldrig skulle tillbe. Om man tillber en sådan person så är man en svag människa utan någon form av god moral i kroppen.
    Du säger till sist att du inte är kristen, och jag hoppas du vet vad som kommer att hända med dig när du dör. Enligt bibeln kommer du att straffas hårt, likaså enligt många andra religioner. Din religion får du beroende på vart du är född. Om du föds i Indien tror du på hinduismen, i många delar av västvärlden blir man kristen, i mellanöstern blir man muslim, i många delar av Asien blir man Buddhist. Vad är det som säger att inte Allah kommer att straffa de kristna? Vad är det som säger att inte alla gudar i någon annan religion kommer att straffa både kristna OCH muslimer? Varför skulle just DIN religion som DU av en ren SLUMP blev uppfostrad till att tro på skulle vara den rätta?

    Nu har du ganska många frågor att svara på. Om du inte kan svara på dessa så antar jag att det blev lite för komplicerat att svara på trots att jag höll frågorna på en väldigt tydligt nivå som jag antar att du förstår.

    Det bästa är väl att du tar reda på hur mycket jag försöker hjälpa människor innan du antyder att jag inte gör tillräckligt. Vad gör du för att hjälpa människor förutom att sprida ohållbara, ogenomtänkta och bevislösa argument och påståenden? Jag kan garantera att jag har gjort mer för människor än vad du har gjort. INKLUSIVE de som inte tror på någon gud.

    Kul att du är engagerad och lev väl!

    Mvh/Daniel Karlsson

    SvaraRadera
  6. Det många blandar ihop är agnostiker och ateist.
    Du verkar vara agnostiker, någon som är beredd att tro på en gud om det läggs fram övertygande vetenskapliga behis för dennes existens. En ateist förnekar att det finns en gud. Det är en ödmjuk atityd som vetenskapen tar: visa mig bevis och jag ska tro.
    En god och sund livssyn. Fullt suppost.
    /sessan

    SvaraRadera
  7. Det stämmer väldigt bra att jag är agnostiker. Jag håller med om att det är ett bra förhållningssätt till djupare frågor såsom religion. Många accepterar en presentation av en hypotes som fakta, vilket för mig är totalt vansinne, naivt och destruktivt.

    SvaraRadera
  8. Dock måste jag tillägga att man egentligen inte blandar ihop agnostiker och ateist. Jag är t.ex. en agnostisk ateist, som mertalet av ateister är. Dvs att jag tror inte på gud men jag säger inte att jag VET att det inte finns någon gud.

    SvaraRadera