måndag 21 juni 2010

Food inc



Har just tittat på dokumentären Food inc som vi hyrde igår. Riktigt intressant. Det handlar om matindustrin i USA. Främst hur man använder majs för att föda upp djur, vilket är helt onaturligt och bidrar till en mängd problem. Den tar också upp det viktiga budskapet att man röstar varje gång man handlar. Det du köper kommer att beställas in igen. Därför kan alla påverka till att göra vår värld till ett bättre ställe.
Själv är jag dåligt insatt i EXAKT hur och vad "ekologiskt" egentligen innebär. Och därför tänkte jag sätta mig in i det under de närmsta dagarna :o) Återkommer med mer info kring detta inom kort, för er som är intresserade.
Det hemskaste med filmen var behandlingen av djuren. Bilder som liksom etsar sig fast på näthinnan och inte riktigt vill försvinna. Förstår inte hur människor kan behandla djur på det sätt de gör. Visst, det kött jag äter är ju en produkt av en hantering jag själv inte skulle klara av. Men dock vet jag att det i vårt land förekommer liknande hantering, men inte alls i den grad det gör i många andra länder och inte på samma sätt.
McDonalds tror jag faktiskt att jag dissar stenhårt i framtiden...Funderar faktiskt även på att gå till Saluhallen i framtiden och köpa färskmalet kött så att man vet att det kommer från ETT djur och inte från TUSEN djur. Kommer även vara mer noggrann med att se till att det kommer från djur som har haft det bättre än de jag såg i filmen.

Hur FAN ska det gå med min kärlek till falukorv nu då!? Blunda och äta...? Vi får se...

1 kommentar:

  1. Kul att du intresserar dig för det här! Själv har jag bojkottat McDonalds och Burger King i snart 7 år. Och djurindustrin försöker jag undvika så gott det går. Äter bara "vilt kött". Är både godare och nyttare. Dessutom mer etiskt när det kommer till djurhållningen.

    Join the force!

    SvaraRadera