onsdag 23 juni 2010

James Van Praagh

Denna lilla knubbiga farbror har otroligt nog blivit respekterad och känd världen över genom sitt program "Mannen som talar med andar". Om ni inte sett honom kanske jag fräscha upp ert minne med att berätta att programmet går ut på att James står framför en publik som sitter på en cirkelformad läktare, och till synes tar kontakt med deras bortgångna nära och kära på andra sidan. Han är liten och satt, har en stor mustasch och ett vänligt leende. Man kan säga att han ser ut som en blandning mellan Alfons Åberg och Hitler. Skulle vilja slänga in Satan själv där också pga hans bedrägerier men låter bli...eller ja, nu gjorde jag ju det och gjort är gjort :o) Toooo bad...

Det är alltid intressant att lyssna på människor som faktiskt tror att han är "the real thing". Att ta upp argumentet "se programmet själv! Han träffar ju rätt!" är för mig det yttersta beviset okunskap eller irrationellt tänkande. Jag tror egentligen inte jag har något emot folk som säger att de tror att medium kanske existerar, men som ändå medger att de inte kan gå i graven på det, utan endast anser att det de sätt verkar övertygande. För de tekniker och den erfarenhet medium har gör att det lurar människor. Jag som trollkarl kan också BEVISA att jag kan röra föremål med tankekraft, läsa tankar, få saker att försvinna och dyka upp etc, MITT FRAMFÖR DINA ÖGON!! Men är det på riktigt? Nej...jag säger redan från början att det är underhållning och fusk. Jag har övat och pluggat i flera år på hur man på bästa sätt lurar en människa. Därför kan jag ibland bli frustrerad över personer som, just när man skall till att trolla för dem, säger att de känner sig så otroligt dumma. Varför ska de känna sig dumma? I min värld är det mer imponerande att en sjuksyrra kan så galet mycket. Hon har också pluggat och skaffat sig erfarenhet och följaktligen blivit väldigt bra på sitt yrke. Det är faktiskt samma sak.

Det som dock är skrämmande är att ett medium kommer undan med de uppenbara lögner hon kastar ur sig. Även i detta fall känner inte den vanliga människan, utan erfarenhet och kunskap inom hennes område, till vilka knep hon använder men säger av någon anledning direkt att det är sanning. Misstänker att ingen hade litat på en kirurg när man får reda på att det är personens första operation och att hon inte tidigare gått någon utbildning...Nej, man vill ha bevis och erfarenhets beprövad fakta i alla områden utom det paranormala. Där räcker det med tro. Skulle det räcka i fallet med kirurgen nämnd ovan? Nej, där litar vi på vetenskapen. Precis som vi litar på vetenskapen när vi skall flyga, använda mobilen, titta på tv, cykla, köra bil etc. Men då vi når området paranormalitet och pseudovetenskap så blundar vi och tror blint på allt. Jag är övertygad om att världen vore ett bättre ställe om vi kunde fokusera på det liv vi har nu, de vinner vi har, de kunskaper vi har och hur vi kan göra allting ännu bättre utifrån den verklighet vi faktiskt lever i. Att längta efter ett annat bättre liv efter detta och att tro på nonsens som ska göra våra liv bättre bidrar bara till en försämring. Titta själva www.whatstheharm.net

Här är ett klipp om pajasen James Van Praagh iaf :o)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar