söndag 3 januari 2010

Var kommer vår moral ifrån?

Ja, det är något som jag är oerhört intresserad av. Något som fascinerar mig och som jag inte kan förstå är när religiösa människor, oavsett VILKEN religion, hävdar att gud är vår moral. Detta påstående kan ganska lätt, inte motbevisas, men näst intill. Klippen under är från The Atheist Experience och i båda är klippen är Matt Dillahunty med. En man som jag hyser stor respekt för och som är så påläst inom i princip allt till en nästan skrämmande grad. Det är alltid väldigt roligt när kristna ringer in till programmet och hänvisar till Bibeln, varpå de säger vart i bibeln det finns...och varpå Matt får korrigera dem samt hänvisa till tio andra ställen i biblen som motbevisar deras teori. Otroligt påläst och en fantastisk duktig debattör. Matt Dillahunty är, som han själv refererar till sig själv som: Den vita, tjocka, skalliga killen.



1 kommentar:

  1. Är inte säker på exakt vad du menar, Pom.
    Angående Arthur C. Clarke´s citat så håller jag inte riktigt med. Jag förstår tanken, absolut. Men det går att bevisa oerhört lätt om det är avancerad teknologi eller om det är äkta magi. Lätt att göra genom vetenskapliga tester.
    Att bevisa att gud finns har dock inte gått genom all historia. Något som enligt min mening borde ligga i hans intresse om han nu planerar att bränna och tortera människor som tydligen missat informationen. Ett ganska hårt straff för övrigt tycker jag och troligen de flesta som har någon moral i kroppen.
    Tack för ditt inlägg, Pom, och svara gärna på exakt vad du refererade till. Vilket klipp och vilket ämne så att säga. Peace!

    SvaraRadera