söndag 3 januari 2010

Exempel på feltolkningar pga sin tro

Videon här nedan kan till en början tyckas vara fascinerande! Men det är bara ännu ett exempel på hur man kan hitta sanning i total nonsens.
Jag hittade filmen för några minuter sedan och tyckte själv att det var ett tämligen bra försök av den som gjort filmen. Jag skulle kunna, som många troende gör, bara sluta ögonen och tro blint på vad som sägs. ELLER, ifrågasätter man. Usch, hemska människor som ifrågasätter guds ord! Nej...det är ett youtube-klipp som en snubbe gjort. Kom ihåg det. Tidigare idag lade jag upp ett klipp där det handlar om att man bör tänka själv. Att det bästa verktyg vi kan ha för att se efter om olika påståenden stämmer eller inte stämmer. Därför var jag givetvis tvungen att kolla upp detta. Men först filmen! Under filmen är min slutsats.



Okej. Mannen i filmen gör ett direkt antagande om att det hela handlar om instruktioner för att människor skall undvika att sprida bakterier till varandra. Men är det verkligen DET som texten avser? Jag tvivlar. Om man läser en vanlig handbok om vård så står det klart och tydligt hur viktigt det är att tvätta sig pga bakterier. Att gud skulle utelämna den absolut VIKTIGASTE informationen; BAKTERIERNA, vore enligt mig, visserligen i linje med alla andra dumheter man finner i biblen, ändå för dumt.
Om gud nu vill hjälpa människan och informera om hur man förhindrar spridningen av bakterier, vilket är det grundläggande syftet, vore det logiska att nämna just bakterier. Skadliga bakterier som han själv uppfunnit förresten. Bakterier skapar sjukdomar...sjukdomar skapar gud för att få bort syndiga människor...därför informerar han om hur man blir av med bakterier...Ser ni också ironin?

Det andra som gör att jag inte tror att texten handlar om bakterier är att man långt innan kristendomen ens var påtänkt, i andra kulturer och religioner, tvättade sig innan t.ex. ceremonier. Att rinnande vatten tog bort den synliga smutsen tror jag till och med folket, UTAN guds hjälp förstod. Och det var troligen också deras syfte.

Vidare behöver man bara läsa HELA texten som följer efter citatet som angavs i filmen, för att man skall förstå att detta troligen var mer en ritual än något medvetet försök att stoppa bakterier. Här kommer fortsättningen:

"When a man is cleansed from his discharge, he is to count off seven days for his ceremonial cleansing; he must wash his clothes and bathe himself with fresh water, and he will be clean. On the eighth day he must take two doves or two young pigeons and come before the LORD to the entrance to the Tent of Meeting and give them to the priest. 15 The priest is to sacrifice them, the one for a sin offering and the other for a burnt offering. In this way he will make atonement before the LORD for the man because of his discharge."

Jag antar att vi måste informera våra kirurger att de alltså måste tvätta händerna OCH döda två duvor innan operationer i framtiden...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar