måndag 4 januari 2010

Richard Dawkins om Homeopati

Homeopati är något som är oerhört populärt bland många olika typer av människor. Givetvis har det bland annat fått ökad popularitet genom att flertalet kändisar i hollywood förespråkat det. Troligen mot en summa pengar, vad vet jag? Visserligen håller våra kära hollowoodkändisar även på med en massa annat nonsens som scientologi m.m.
Richard Dawkins undersöker här lite om vad homeopati handlar om. OM någon därute, efter att ha sett detta klipp, fortfarande tror på dess effekter...så måste jag tyvärr ge er beskedet att ni är hopplöst ute.

Oerhört underhållande klipp!



Som ni förstår är det alltså vanligt vatten de säljer i burkarna. Vanligt vatten tjänar de alltså pengar på av människor som inte har någon aning om rationellt tänkande, vetenskap eller liknande. Om man pratar med sjukhuspersonal så inser man hur stark placeboeffekten ibland kan vara. Om man ger en medicin till en person i en medicinsk studie och informerar henne om vilka biverkningar medicinen kan ha, så utvecklar försökspersonen ibland just de biverkningarna...trots att de bara fått ett sockerpiller.
Vad är då chansen att detsamma gäller för homeopati? Troligen ganska stora eftersom de alltså endast dricker vanligt vatten.
Då kan man givetvis ställa frågan om det är FEL om det nu är så att det hjälper? Enligt mig handlar detta om en moralisk fråga. Jag gillar helt enkelt inte människor som tjänar pengar på lögner. Dessutom skulle patienten istället kunna gå till en riktig doktor och bli botad på riktigt.
Sen ska vi inte ens nämna de fall där det faktiskt rör sig om en väldigt allvarlig sjukdom som en patient har...och denna blir ordinerad vatten...och dör.

2 kommentarer:

  1. ett inlägg i min smak. ser fram mot inlägget om astrologi

    SvaraRadera
  2. Ja, vi får se när jag hittar något roligt om det :o)

    SvaraRadera