onsdag 7 juli 2010

Rolig debatt om religion.

Jag har just haft en rolig debatt i två dagar på Facebook. En debatt om religion i grund och botten men som sedan artade sig så att jag ifrågasatte hans Guds moral. Som vanligt kommer man fram till, skrämmande nog, att han skriver såhär:
"Om jag tycker Gud gör fel, så är det jag som har fel och Gud som har rätt"
Jag älskar den tanken...eller hatar den...faktiskt. Det visar på att man HELT har slutat tänka som människa och att man har blivit så förgiftad av religionen att man inte längre har någon som helst moral kvar i kroppen.
Då jag frågar honom om han skulle tycka att det vore fel av gud att tortera alla människor på jorden, så svarar han med en lång och invecklad predikan som inte alls svarar på frågan. Men efter att jag ställt frågan 4 gånger så skriver han att om gud hade torterat hela jordens befolkning hade han insett att det inte är den gud som bibeln berättar om och att han inte längre hade följt honom ......??? Hur går det ihop med argumentet ovanför? Samma person påstår alltså följande två saker:

1. "Om jag tycker Gud gör fel, så är det jag som har fel och Gud som har rätt"
2. "Om gud hade torterat alla människor på jorden (skulle jag tycka det var fel) skulle jag inte längre följa honom.

1 säger emot 2 klart och tydligt. Det visar på vilken ogenomtänkt moral den kristna läran står för. Hur kan man INTE svara rakt på en sån fråga och svara. "NEJ! DET VORE ORÄTTVIST OCH HEMSKT!" Att man inte kan svara så konkret och rakt bevisar att det pågår en inre kamp mellan vad man förväntar sig svara baserat på den lära man blivit itutad, och den grundmoral som faktiskt bevisligen har uppstått genom att människor bildat samhällen.

Debatten liknade väldigt mycket denna debatt som Matt Dillahunty har med en kristen fundamentalist som slutat tänka helt.



1 kommentar:

  1. Jag tror de flesta religiösa är intelligenta människor. Problem uppstår dock när människor tar religion för att täcka en brist i dem själva. Det händer med mycket annat, så som politiska rörelser, alkohol eller nåt annat missbruk.

    Det gör ju att de inte kan tänka klart, eftersom attackerar man deras religion så attackerar man också det som gör att de inte bryter ihop. Därför tar de så illa vid sig. Man hotar de som upprätthåller dem, kan man säga.

    Jag tycker att man ska respektera det, och inte gå till attack. Det är de som mår dåligt, och det är vi som måste ha förståelse för att de kanske inte är så starka på alla sätt och vis. Det är förresten inte vi heller, vi har väl andra metoder för att täcka våra brister bara.

    SvaraRadera