måndag 5 juli 2010

Mailkonversation mellan mig och Homeopat

Jag ville testa hur desperata homeopater är att sälja sitt vatten och sina sockerpiller. Här var mitt brev till denna kvinna vars namn jag lämnar därhän. Däremot kan jag säga att hon jobbar på hälsosjälen www.halsosjalen.se

Jag ville se om homeopaterna över huvud taget var intresserade av att sätta sig in i mitt problem eller bara direkt ville pusha för dyr homeopatisk medicin. Det här blev resultatet:

Mitt mail:
Hej!

Jag var inne på er hemsida och läste om homeopati. Jag fick en kraftig benfraktur för en vecka sedan och vill att det ska läka så fort som möjligt. Läste att homeopati gör att kroppens egna läkekraft förstärks. Tror ni att mitt ben kan läka snabbare med hjälp av homeopati möjligen?

Mvh/Daniel

HENNES SVAR:
Hej
Tack för ditt mejl. Ja jag är övertygad om att det kan läka snabbare med hjälp av homeopati. Jag har erfarenhet av det sedan tidigare med andra patienter där läkare blivit överraskade att läkning gått så bra. om du vill ha mer svar på dina frågor kan du ringa mig på mobil 0763 187798 begin_of_the_skype_highlighting(xxxxxxxx)
Om jag inte kan svara just när du ringer återkommer jag till dig snarast möjligt.
Mvh/X


Med andra ord skiter hon i att ta reda på NÅGON som helst information om mig och vill bara sälja på mig denna nonsensmedicin utan att ställa några som helst frågor om min fraktur och övrigt hälsotillstånd etc.

HOKUS-POKUS!

8 kommentarer:

  1. Hmmm....jag har alltid haft ett litet intresse i alternativ medicin. Jag tycker dock att man absolut ska ta läkemedel när det behövs, tex inte vara livrädd för att ta en Alvedon eller ge ett barn antibiotika. Vi gav tex Markus Omega 3&6 när han som liten var tokarg och skrek varje natt, månad efter månad. Finns en del att läsa om att barn som är aktiva (även med damp el ADHD)blir lite lugnare av Omgea. På hälsokostaffären sa de att det kunde ta 12 v innan vi skulle få resultat, men efter 6 v slutade han skrika och blev en mycket lugnare kille. Detta finns tex mycket att läsa om men på tex BVC kan de inte rekommendera detta då det inte går under läkemedel.

    När vi försöket skaffa barn och kämpat i 2 år utan resultat var vi hos en homepoat. Han visste enbart våra namn när vi kom men han talade exakt om våra krämpor (jag hade problem med höften), sjukdomar etc genom att titta i våra ögon (precis som man gör hos en optiker). Vi blev väldigt chockade över hur mycket han talade om och sen hjälpte han mig med höften (en behandling) och jag har aldrig haft ont sen han drog rätt den=) Jag tror inte på hokuspokus, dock tror jag att kroppen tydligt visar hur den mår och sen är det vissa som kan tyda det (ögon, zonterapi etc). Men sen finns det ju sockerpiller och hur mycket kvacksalveri som helst ändå på marknaden......

    Intressant!

    SvaraRadera
  2. Hej Daniel!

    Det verkar som du är så desperat att "sätta dit" homeopater att du misstolkar informationen. Homeopaten svarade på den fråga du ställde. Kan homeopati hjälpa dig att läka din benfraktur och hennes svar blev ett JA, för hon har tidigare erfarenhet att så är fallet. Hon bad dig ta vidare kontakt för fortsatt bearbetning av dina frågor och vid den tidpunkten skulle hon också fråga efter dina individuella symtom. Detta vet jag eftersom jag sjäv är homeopat och hennes mejl-kontakt med dig är helt klanderfri. Precis så skulle jag också svarat. Hade du haft faktiska problem med en fraktur och ville ha hjälp så hade du hört av dig till henne igen angående hur ni ska gå vidare och i det läget skulle det bli aktuellt för henne att gå in på dina individuella symtom... ni hann helt enkelt inte till det stadiet i er konversation.

    SvaraRadera
  3. Daniel, vad hade du förväntat dig, egentligen?
    Hälsorådgivning på telefon?
    Homeopati fungerar inte så, utan för att kunna göra en bedömning, vilken medicin patienten behöver måste man träffa personen ifråga. Och som Homeopaten 13.44 skriver var svaret du fick helt klanderfritt.

    Men däremot ditt beteende att medvetet ringa till en homeopat och låtsas att du har hälsoproblem och sen skriva dina inskränkta kommentarer på den här bloggen är allt annat än klanderfritt.

    Du var ute för att sätta dit homeopatin och att du pekade ut den här homeopaten bekymmrade inte dig. Vad är det för mening att storsint låta bli att skriva ut namnet på personen men samtidigt skriva ut hemsidans namn.

    Samtidigt är hon inte utpekad, eftersom hon gjorde helt rätt. Du har ingenting negativt att klaga på, när det gäller hennes svar till dig.

    SvaraRadera
  4. Alla homeopater är bedragare och alla deras patienter är offer, all data tyder på detta. Om homeopati verkligen fungerade skulle det inte råda några direkta tvivel om detta, med tanke på hur mycket det testats och använts. Med tanke på att homeopati uppfanns innan man visste i princip något alls om vare sig människokroppen eller kemi så är det ju inte så konstigt att man förr kunde gå på det, men att folk fortfarande hänger tag vid så märkliga inbillningar som att vatten kan bota komplicerade medicinska tillstånd är inte mycket annat än tragiskt.

    Vi har i konversationen ovan en person som rakt av är villig att sälja vatten endast baserat på en personlig övertygelse, vilket denne också konstaterar, och andra homeopater verkar inte tycka detta är problematiskt. Föga förvånande när det är bedragare man har att göra med, men ändå värt att notera.

    SvaraRadera
  5. "Alla homeopater är bedragare"
    Fina påståenden du hävdar.

    SvaraRadera
  6. Anonym: Fram tills dess att homeopati är bevisat effektivt utöver placebo (vilket alltså är långt ifrån fallet idag) är de tveklöst bedragare. Även om det skulle visa sig om 10 år att alla homeopater hade rätt i sina larviga påståenden så är de i dagsläget bedragare, eftersom de säljer in en produkt/tjänst utan att ha fog för sina påståenden och antaganden.

    Dock vet jag att bedragare tenderar att försöka omdefiniera för dem obekväma termer.

    SvaraRadera
  7. Här nedan tre dubbelblindade test som visarar att homeopati fungerar:

    ULTRAFÄRSK: Homoeopathy Could be an Answer to Prevent Japanese Encephalitis Virus Infection, Says Study http://pib.nic.in/release/release.asp?relid=63128


    http://homeopathyresource.wordpress.com/2010/05/30/new-study-at-dutch-university-homeopathy-works-for-e-coli-diarrhoea/

    http://www.newscientist.com/article/dn4305-homeopathy-reduces-arsenic-poisoning-in-mice.html

    Och en studie som visar att homeopatisk medicin har effekt på cancerceller:

    http://www.spandidos-publications.com/ijo/36/2/395

    SvaraRadera
  8. Är det bättre att ta läkemedel som vi vet bevisligen ÄR farliga? Läkemedel är den fjärde största dödsorsaken i USA (står på läkemedelsverkets hemsida) och det finns ingen anledning att tro att statistiken skulle vara annorlunda i Sverige. Nej låt oss öka naturmedicinen och homeopatin i Sverige för folkets hälsa.

    SvaraRadera