måndag 31 maj 2010

James Randi kommer till STOCKHOLM

Fick just reda på att James Randi kommer till Stockholm den 15:e Juni. Kom dit och lyssna på honom! För mer info om honom så plockar jag ett citat från Vetenskap och folkbildnings hemsida:

"Randi har gjort sig känd som en oförtröttlig avslöjare av påstådda paranormala och pseudovetenskapliga företeelser. Skedböjaren Uri Geller, en helbrägdagörare med radiosändare i örat, psykiska kirurger på Filippinerna, en fransk homeopatiforskare och ryska charlataner som sålt "laddat vatten" är bara några exempel på sådant som blivit utrett och avfärdat. Randi har satt upp ett pris på en miljon dollar till den som kan bevisa en paranormal förmåga i ett vetenskapligt test. Många har testats men pengarna har ännu inte behövt betalas ut."


Mer info: http://www.vof.se/program.php#m199

Tid: tisdagen den 15 juni 2010 kl. 19:00
Plats: Oskar Klein Auditorium, Roslagstullsbacken 21.
Övrigt: Inträde: 50kr.

Här kommer några klipp från den fantastiska Randi :o)






3 kommentarer:

  1. Intressant - kanske skulle ge sig iväg o lyssna? Men vem säger att det inte äe HAN som fuskar med nått?
    Vad vet jag? *L stort*

    SvaraRadera
  2. Hej Helén!
    Kul att du dyker upp på min blogg :o)

    Ja, jag tycker absolut att du ska gå dit. När man hör en människa prata som har galet mycket insikter i både den "övernaturliga" världen och den skeptiska världen så får man en mycket bättre värdering av vad som är rätt och riktigt.

    Haha, ja, jag förstår att du är lite "troende" med din kommentar om att han kanske "fuskar" då det är en väldigt vanlig kommentar bland människor som så ivrigt vill tro :o)
    Svaret på varför det inte är säkert att han "fuskar" är att det inte finns någon rationell, logisk anledning för honom att fuska för att ta reda på sanningen. Bevisbördan ligger alltid hos den som hävdar en teori - inte hos den som är ifrågasätter den.
    Annars hade det blivit följande scenario:
    Påstående: En blå tekanna som är musikaliskt samt transvestit styr universum.
    Problem: Kan vi bevisa att det inte är sant?
    Slutsats: Nej, därför styr en blå tekanna, som är musikalisk samt transvestit, universum.

    Det är inget rimligt resonemang...om man inte är gravt psykiskt sjuk förstås :o)

    Ingen har ens varit i närheten av att vinna de 1 miljon dollar som James Randi har erbjudit. Det borde någon har gjort vid det här laget om dessa "krafter" fanns. Jag säger inte att de INTE finns, men ingen nu levande människor kan ens ge en antydan till att de ska finnas. Visst, genom personliga upplevelser som de kan hänvisa till eller genom historier etc så kan de rättfärdigas, men inte genom verklighetens tillförlitlighet.

    Om alver, tomten, gud eller spöken finns så borde det gå att bevisa på något sätt helt enkelt :o) Men ingen kan och ingenting tyder på det :o)

    Hoppas du får en galet skön dag Helén!
    Mvh/Daniel Karlsson

    SvaraRadera
  3. Tjenare Daniel!
    Woow vilket svar - skitkul! :)

    MEn du - du har nog inte varit inne o läst tråden som jag har skrivit i på FL? Eller - du kanske har gjort det nu efteråt. Med tanke på att du skrev att jag verkar vara "troende"... ;)
    Ja, jag är troende på att det finns då jag själv är med om märkliga saker ibland o jag skulle kunna skriva min teori men är rädd för att inte så många tecken får skrivas i ett kommentarsfält! ;)
    Men jag tror att det finns vissa med den sk gåvan men att TYVÄRR har det blivit så stort, folk vet att man kan tjäna pengar på detta o så hymlas det o människan är så jävla (sorry) lättlurade!
    Min mamma jobbade som medium, hjälpte polisen o hitta försvunna människor o jag såg upp till henne för hon satt med information som ..... ja, vart kom den ifrån? Men hon tog aldrig betalt för detta - om det kom "seanshygenor" som hon kallade folk för - då tog hon betalt, men aldrig för att hjälpa de som verkligen behövde hjälp!

    Ang James Randi - SKITINTRESSANT!!!!
    Du skriver "Svaret på varför det inte är säkert att han "fuskar" är att det inte finns någon rationell, logisk anledning för honom att fuska för att ta reda på sanningen."
    Jag kontrar med; Anledningen till detta är för att kanske bli känd? Haha... *roliga jag*
    Det är mkt lättare att bevisa att det INTE finns nått - för att man kan "skylla" på hjärnan, personkemi etc etc... Människan är en otrolig skapelse o ju mer man läser om den ju mer förundrad blir man. När jag läste till ett yrke inom vården så lovar jag dig att jag hade JORDEN alla symptomen till alla sjukdomar som finns! Jag trodde jag skulle dö typ - för det ena skulle klaffa med det andra för att ens en del ska kunna fungera! O när det gäller James så är han kanske så "smart" o går på allt sånt!? Nu ska jag ha saken osagt egentligen för jag har aldrig satt mig in i honom o förstår inte hans synpunk men jag har hört talas om honom väldigt mycket!

    Vi (de) som har "gåvan" har ganska svårt att bevisa saker - snabbt: Jag kan få in en sak - en känsla i min kropp... Jag kan få in en "tanke" (som det känns att det är) "Bil"... Varför får jag det? Är jag knäpp? Sen går man med denna känsla o kan känna obehag. Efter några dagar när jag ska sätta mig i min bil så kommer denna känsla igen med FULL KRAFT så jag nästan mår illa - jag nonchalerar aldrig en känsla som jag får... Kollar upp bilen - inga fel. (????) Sätter mig o kör iväg försiktigt, vad händer när jag ska bromsa? Jo - de fungerar inte!
    Jag blir medveten om saker innan det händer - VEM ger mig då det när jag inte har en endaste person i min närhet?
    Detta är en baggis sak, varit med om såååå mkt annat som har kunnat bli allvarliga saker av om jag inte fått in detta - även för vänner inte bara för mig själv!
    Det är det jag menar med att det kan vara svårt för de som har nått att bevisa - man får inte klara o tydliga saker till sig utan det är tolkning som gäller.
    En del är skitduktiga att tolka, en del mindre bra *pekar på mig själv o ler oskyldigt*
    Sen tror jag inte att det funkar heller när det gäller så mkt pengar som James satt ut - jag tror det är en gåva man har - för att hjälpa - inte för att tjäna massor av pengar o bli girig på kuppen!
    Men det har blivit för stor - för stort!

    Bara min egna tolkning nu...

    Ha det gott du oxå Daniel o tack för att du svarade mig!
    Värme/ Helén.

    SvaraRadera