torsdag 20 maj 2010

Gissningar och Cold Reading...

Såg just ett klipp på youtube från en storseans. Klippet nedan. Varje gång jag ser liknande saker börjar jag smått brinna inombords. Det berör mig något oerhört att se sorgsna desperata människor bli grundlurade på detta sätt. Det gör, utan att överdriva, ont i hjärtat att bevittna detta utnyttjande. Vad det handlar om är att man utnyttjar svaga människor för att lyfta fram sitt ego. Dessa tanter och farbröder som hävdar att de kan prata med andra sidan använder sig av oerhört simpla metoder för att övertyga människor om deras mediala förmågor, utan en tanke på vilket grymt spel de leker.
I klippet nedan sägs INGENTING som är av relevans och som INTE kan göras med cold reading. Och då jag har mycket erfarenhet av cold reading och själv har utfört det massvis med gånger, så vet jag att det är just cold reading det är frågan om i klippet nedan. När människor upplever ett vanligt trolleritrick så blir det OERHÖRT förbluffande och kan skrika "DET ÄR OMÖJLIGT!!! DET GÅR INTE!!!" tills de blir hesa...men de förstår att det är ett trick eftersom jag är väldigt tydligt med att det är trick jag håller på med. Men ett medium hävdar att allt är på riktigt, och människor med en oerhört vilja att tro på det övernaturliga finner en enorm trygghet i att inte ifrågasätta utan tror blint på rubbet. Om folk hade kunnat mina trolleritrick som jag använder hade de inte blivit lika imponerade. Och tro mig, om folk hade kunnat tricken som medium använder, som är så uppenbara för den påläste, så hade de sparat mycket pengar o tårar.
För mig som kan dessa tekniker och läst mycket om dem och även har erfarenhet av dem, är det lika uppenbara som gravitationskraften. Det kan därför för mig vara oerhört frustrerande att höra och se människor tro på detta och betala enorma summor till dessa bedragare utan skam i kroppen. Oftast handlar det om människor som mår väldigt dåligt och som därför vill lyfta sitt ego och känna sig behövda. De upptäcker att de får en enorm respekt av personer som köper deras nonsens och de lurades pengar och tilltro blir lika viktigt som vatten för mediumet.

En frågeställning som jag alltid ställer mig är följande:
Ett medium kan efter en stunds utfrågning säga konkreta saker som den bortgångne berättar för dem. De kan säga att de gillade bilar, tyckte om att titta på TV och att de mår bra, beskriva ungefär hur de gick bort och mycket annat. Men varför kan de inte ge ett namn rakt ut? OM de bortgångna på andra sidan verkligen hade förmågan att kommunicera så precist som de ibland kan göra, varför säger de isåfall inte till mediumet: "Jag vill kontakta Inger Nilsson som sitter i blå tröja där borta..." ????

Lyssna själva på klippet nedan och analysera det. Märk väl hur hon först måste ställa en ganska bred fråga. När hon får svar på den frågan kan hon gå lite längre, och lite längre.
Exempel är den mörkhåriga kvinna som var en skolkamrat till en kvinna i publiken. Först säger hon "full av liv och ....och ganska skoltrött?" Påståendet ställs i svag frågande form. Detta är därför att hon skall kunna ha en utväg om personen i publiken hade totalnekat till detta. När hon nu får svar på att hon var lite skoltrött så kan hon gå vidare o säga att hon var lite av lite "starkare karaktär". När detta stämmer kan hon säga att den bortgångne ibland kunde "skydda" personen i publiken. Ganska logiska argument med tanke på vilken person hon verkar vara. Hela klippet är fullt av klassiska (väldigt dåliga i min mening) Cold Reading tekniker...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar