måndag 22 februari 2010

Väntar på hockeyn :o) Nu vinner vi!

9 kommentarer:

  1. Hej Daniel,
    Jag följer din blogg och tycker att du skriver mycket både klokt och roligt. Men nu måste jag protestera mot ditt korståg mot all slags religion. När det kommer inlägg efter inlägg som handlar om hur galet det är med religion, så hamnar du ju i samma fack som alla andra sekter. Dessa gör ju precis samma sak som du, nämligen försöker övertyga andra människor att just deras sätt att se på gud och bibeln (eller vad det nu kan vara dom ser på) är det rätta. Jag är inte religiös, kanske inte ens kristen, däremot tycker jag att religion är intressant. Ju mer jag läser om religion ju mer övertygad blir jag att var och en är salig i sin tro och man skall aldrig någonsin försöka pracka på en annan människa sin egen tro eller icketro.
    /Suzanne

    SvaraRadera
  2. Hej Suzanne! :o) Roligt att du läser och att du normalt iaf gillar det du läser! ;o)

    Jag läser vad du skriver och förstår din åsikt. Dock måste vi reda ut några saker. Det är många som anser att det är en religion att vara atheist. Det är dock helt fel. Vi har ingen gud. Vi har inget egentligt samfund eller något som vi samlas och tror på. Skillnaden är väl just det att vi inte baserar allting på något vi enbart tror på. Religionen har alltid haft en slags ensamrätt från att bli omdiskuterat. Ständigt måste man tassa på tå när man diskuterar det för att visa respekt. De märkliga är att man aldrig någonsin behöver göra det i något annat fall när det gäller en persons uppfattning. Politik går bra att diskutera hur som helst. Likaså musik, konst, trolleri ;o)) etc

    Men inte religion. Vi är snabba med att klassa våra barn som kristna, muslimska, judiska etc. Spädbarn bli satta i fack där man bestämmer vilken gud och religion de tror på. Vidare indoktrinerar man dem från födseln för att just påföra dem denna tro. Därefter får ingen ifrågasätta varför han/hon just tillhör den religionen. Detta sätt att utnyttja barn för att förverkliga drömmar om makt är ingenting jag någonsin kommer att kunna stötta. Tvärtom.

    Det jag berättar ovan finns inte hos mig eller andra icke-troende. Jag kommer inte att pracka på mina barn eller någon annan någon tro. Att ifrågasätta en tro är inte samma sak som att själv tro. Vi har vetenskapen som är det enda verktyg som bäst visar på vilken verklighet vi lever i. Jag vill att fler ska titta på verkligheten och vetenskapen istället för att ägna sig åt osynliga ting som aldrig har eller kommer att bevisas.
    Och en sak som man aldrig kan komma runt är att det är de som hävdar en sanning som måste bevisa det. Det är inte upp till mig att bevisa att det inte är sant. Men jag kan göra det.

    Religion är intressant men också oerhört farligt. Det är ett verktyg som, precis som ett virus, förändras och anpassats efter lång tid för att kunna besätta så många människor som möjligt och få dem att sluta tänka själva. Ge upp sina liv och känna sig skyldiga tills de att de dör. Hur intressant religion än är är detta ett faktum. Det är ingenting jag fantiserat ihop eller läst i en 2000 år gammal skrift. Det är därför jag vill att människor ska bli upplysta och tänka rationellt och framförallt själva. Så att de kan bli lyckliga.

    Har du tankar och frågor är det bara att skriva, Suzanne! Mail eller hit spelar ingen roll.
    Ha en fantastisk dag!
    Mvh/Daniel K

    SvaraRadera
  3. Hej igen,
    Du har alldeles rätt i att det är någon slags tabu att ifrågasätta någons tro. Det tycker jag man skall få göra.
    Det jag opponerar mig emot är att du utgår ifrån att en troende inte kan tänka själv, har gett upp sitt liv och är olycklig. Det är just det som gör att jag anser att du gör detsamma en del religiösa sekter gör. Du tror verkligen att om bara människorna nådde samma upplysning som du nått så skulle dom bli lyckliga.

    Jag tycker också att man gör det väldigt lätt för sig när man säger att man inte behöver bevisa något, Det är ett argument jag hört från både troende och icke troende. Tyvärr så har ingen lyckats bevisa varken att det finns en gud eller att ingen gud existerar. Däremot finns det många som anser sig ha bevis för det ena eller det andra. Det skulle vara en världssensation om någon kunde lägga fram bevis som inte kan ifrågasättas.

    För mig blir det också absurt att säga att vetenskapen visar vilken verklighet vi lever i. Det är samma sak som att säga att det vetenskapen ännu inte visat finns inte. Då skulle vi ju kunna lägga ner allt som har med forskning och vetenskap att göra. Det är väl just tron och fantasin som för vetenskapen framåt. Mycket av det som vi idag anser vara sanning är ju fortfarande teorier som vetenskapen inte helt lyckats bevisa.

    Ha det bäst!
    /Suzanne

    SvaraRadera
  4. Det här med bevis är faktiskt något som jag enligt ALL form av vetenskap har rätt i. Jag har aldrig hävdat att det finns något magiskt moln som skapat allting. Jag har aldrig yttrat mig om vad som skapade allting därför att jag inte vet och inte har några belägg för det.

    Enligt dig kan jag alltså hävda att en mystisk grekiskdesignad tekanna styr universum, och det är upp till dig att bevis att det INTE är sant. Tills dess ÄR det sant...
    Nej, det är inte så det fungerar. Det är upp till den eller de som kommer med en hypotes, att bevisa att det är sant och att stå emot försök till motbevis. Än så länge har inte gudshypotesen kunnat stå emot några som helst motbevis. Inte ETT enda. Det gör att jag tvivlar. Dessutom finns inte ett enda belägg som stödjer hypotesen.

    Jag funderar på att lägga upp Jesus Camp igen och även några beskrivande filmer om vad dagens vetenskap idag sysslar med. Jag tror inte folk kan se nog av det. Titta väldigt gärna på dem och kolla om du förstår hur jag tänker.

    Ha en fantastisk dag! Jag är sjuk fortfarande men ska försöka att pigga på mig idag :o)

    Kul att du är engagerad! Jag gillar det!

    Mvh/ Daniel Karlsson

    SvaraRadera
  5. Hej :o)

    Oj, vart ska jag börja? Vi kan börja med vetenskapen. Vetenskapen är definitivt det som visar på vilken vetenskap vi lever i. Testerna utgår från verkligheten. Här behövs ingen gud eller övernaturliga krafter som förklarar allt utan bevis. När en hypotes uppkommer så kommer den att försöka krossas av många andra vetenskapsmän. Men om den håller och även kan bevisas om och om igen och ingen kan förneka det. Så är det förmodligen en sanning. Gravitationen t.ex. Skulle motbevis uppkomma så ändrar man sig på stört och omvärderar.

    Du får gärna förklara vad du anser att vetenskapen baserar sig på om inte verkligheten. Det du skrev om att det vetenskapen ännu inte visat finns inte är en otroligt skev och felaktig bild om vetenskapens uppfattning. Skillnaden mellan vetenskap och religion är att man inte har sagt hur allting är och står fast vid det. (som jag beskrev ovan) Därför säger man ingenting om det man INTE vet. Det är en vanlig uppfattning att inte tycka om vetenskapen, inom ockulta och övernaturliga genrer. Mest därför att den bevisar mycket av det de tror på som felaktigt. Dels pga okunskap. Jag var själv dåligt insatt i vad vetenskapen EGENTLIGEN sysslade med förut. Jag gjorde ofta uttalande som ditt ovan (utan att vara nedlåtande mot dig!) men inser idag hur lite jag visste om ämnet. Med andra ord är vetenskapen öppen och inte stängd och fast besluten om en uppfattning. Dessutom skriver du att fantasin och tron för vetenskapen framåt. Hmm...i visst mån ja. En fantasi och tro på att man ska lära sig mer. Men det finns som sagt ingen FAST tro eller fantasi som för den framåt. Dvs en fast tro om att "så här är det".
    Det sista du skriver: "Mycket av det som vi idag anser vara sanning är ju fortfarande teorier som vetenskapen inte helt lyckats bevisa" tycker jag är en bra observation och helt korrekt. Vi anser att det är en sanning. Men vetenskapen har strikta tester för att det ska BEVISAS. Därför bevisar det du skrev hur bra vetenskapen är på att inte bara häva ur sig att det är en sanning. Man kan HÄVDA en sanning, men det är inte samma sak som att säkerställa det. Så helt rätt och det tycker jag är bra!

    Så till religionen:
    När jag pratar med t.ex. Jehovas Vittnen så försöker jag ställa frågor som jag vill att de utifrån SIN uppfattning, ska svara på. Men de svarar utifrån bibeln. När jag ställer en följdfråga på det så byter de ofta ämne eftersom det som bibeln säger är ohållbart, omoraliskt och rent av grymt och hemskt. De börjar då slå i biblen för att få klarhet. DET är att inte tänka själva. Har du sett filmen Jesus Camp som jag lade ut här på bloggen? Titta på den så kommer du att förstå vad jag menar.
    Ja, jag anser att det bästa för människan välmående och för att vi ska slippa onödiga motsättningar människor emellan (obs "onödiga motsättningar") så skall vi sträva efter ett sekulärt samhälle utan religion Jag inser att det förmodligen är omöjligt, men det har kommit en bra bit på vägen. Men det viktigaste är kanske inte exakt vilken uppfattning man har. Det viktigaste är att man tänker själv och att man inte förklarar hela ens liv med ett magiskt osynligt moln. Jag är intresserad av vad som är sant och inte. Inte att bara häva ur mig någon oförklarlig förklaring.
    Dessutom finns statistik på t.ex. självmordsbenägenhet och rådande ateism i länder. Den visar på en högre självmordsstatistik ju mer troende ett land är. För övrigt behöver jag bara prata med sekter som Jehovas för att se tomheten i deras ögon. Det är tragiskt och hemskt och jag blir så innerligt ledsen när jag ser det.
    Tittar man sen på t.ex. Saudi Arabien där jag bott i sex år, och har fått bevittna hur präster slår ner kvinnor med påkar på öppen gata, hylla bödlar som kan hugga av 3 huvuden med ett hugg, tortera djur för nöjesskull etc...det hjälper inte min syn i alla fall och jag ställer med emot det.

    fortsätter i nästa kommentar...

    SvaraRadera
  6. Hej igen!
    Oj, nu tror jag att vi missförstått varandra ganska rejält. Det är väl risken man tar när man disskuterar i text istället för muntligt.

    För det första, så naturligtvis visar vetenskapen verkligheten. Det jag reagerade emot var "vetenskapen visar den verklighet vi lever i". Till viss del är det väl sant, men det är så otroligt mycket vi inte vet. Därför är jag öppen för möjligheten att världen kanske inte alls är och fungerar som vi föreställer oss. Därmed anser jag att vetenskapen bara visar en liten del av verkligheten och så kommer det alltid att vara.

    Så till religionen...Det jag skrivit kanske låter som att jag försvarar religionerna. Det har inte varit min mening. Det jag försvarar är människors rätt att tro precis vad man vill utan att bli betraktad som dum, lurad, hjärntvättad eller vad man nu vill kalla det.
    För att hårddra det lite som du gör så kan vi ta den mystiska grekiskdesignade tekannan. Om jag nu skulle träffa på någon som tror att det är tekannan som styr universum, så är ju det en sanning för den personen. Så länge den personen inte bombarderar mig med kommentarer om att jag är vilseledd som inte tror på tekannan, så förstår jag inte på vilket sätt världen skulle bli bättre om jag bombarderade honom om att han är vilseledd som tror på tekannan.

    Det du tar upp i dina inlägg är oftast avarterna av dom olika religionerna. Jag känner några få djupt troende människor. Dom tillhör olika kyrkor och samfund, förutom svenska kyrkan även en katolik, muslim, livets ord och wicca. Vi har disskuterat religion många gånger och även om jag inte delar deras tro så har ingen av dom sagt eller gjort något som skulle göra mig orolig. Det är väl så att dessa människor VILL tro. Så låt dom göra det. Det jag angriper är ditt sätt att påstå att just du har rätt, precis som jag angriper Jehovas Vittnen (än så länge är det bara dom som stått vid min dörr)när dom påstår att just dom har rätt och vi andra hamnar i helvetet.

    När det gäller bibeln så tror jag att vi är överens. Den förlorar sin trovärdighet redan i första Moseboken kapitel 4. Eftersom Adam och Eva var dom första människorna på jorden och dom fick två söner. så har jag alltid undrat varifrån Kains hustru kom. Jag har aldrig fått något riktigt svar på det där. Vid en disskusion med Jehovas vittnen där dom bestämt hävdat att historien om Adam och Eva är alldeles sann så vid frågan om Kains hustru ändrade dom sig och sa att jag inte fick ta bibeln bokstavligt.
    Jag tror nog också att dom allra flesta av oss, religiösa eller inte, har brutit och bryter mot dom flesta om inte alla budorden.
    OK, för att sammanfatta detta då. Jag tror på vetenskapen, men jag tror också att det finns mycket i universum som vi inte ens kan föreställa oss.
    Jag tror inte på bibeln och därmed inte heller på den gud som beskrivs där. Jag tror på en gudomlighet, men ingen som har skapat eller styr vår värld. Jag tror att vi alla, människor, djur och växter, är en del av den.

    Krya på dig nu.
    Själv känner jag av min hals idag och näsan har grott igen.

    Ha det gott!
    /Suzanne

    SvaraRadera
  7. Citat ovan är från Steven Weinberg och det stämmer väldigt bra.
    I grund och botten tycker jag att det är bra att höra att du anser att alla får tro på vad de vill. Det tycker jag också i STORT sett. Jag vet att du skulle hålla med om att något borde göras om t.ex. 45% av Svenska befolkningen var nazister. Då är det ganska tydligt.
    Du har faktiskt exakt samma åsikter som jag hade innan jag satte mig in i ämnet mycket djupare och började läsa och tänka på vilka effekter religioner har och har haft. Därför förstår jag precis hur du känner och tänker.

    Dock tycker jag att det är en väldig skillnad på att INTE ha någon tro på någon gud och ifrågasätta en gud, och att påföra en gud på någon annan.

    HOppas din hals och näsa återgår till det normala! Känner mig LITE bättre idag!

    Mvh/Daniel

    SvaraRadera
  8. Tjenis!

    Förstår precis vad du menar och du delar den uppfattningen med MÅNGA andra människor. För att förklara lite kortfattat och inte gå in för mycket på det så tror jag fortfarande att du har inte, inte mycket, men LITE skev bild av "vetenskap". Många tycker att det är tråkigt och att den inte är öppen för radikala idéer. Det stämmer inte. Den är öppen för det. Men hittills har INGENTING vi tidigare trott varit magiskt och som förklarats, visat sig VARA magiskt. Att det gång på gång blir så att saker och ting vi anser vara mystiska får en naturlig förklaring, gör att jag tror att vi börjar förstå mer och mer. Dessutom har gemene person otroligt liten uppfattning om hur mycket vi faktiskt VET. Jag kan bli helt nojjig varje gång jag hör personer sitta och diskutera olika ämnen som övernaturliga och magiska utan att ha en susning om att det är en redan knäckt nöt.


    Jag har alltid sagt att vetenskapen inte ens kan förklara en bråkdel av verkligheten och att det finns en massa mystik där ute. Faktum är att det var när jag började trolla som jag förstod hur otrooooooligt lättlurad hjärnan är. Ibland önskar jag att jag kunde ta med utomstående in i den världen jag får uppleva i att nästan stå ovanför en människa och titta ner när denna blir totalt lurad. Jag skulle kunna lura i stort sett alla att jag har övernaturliga krafter. Och jag skulle kunna BEVISA det. Men hade någon annan försökt det med mig så hade det inte lyckats. För jag kan knepen. James Randi har utlovat EN MILJON skattefria amerikanska dollar till någon som kan visa upp en övernaturligt förmåga. Han är själv trollkarl och har ett team som är experter inom området. Naturligtvis har många försökt men ingen lyckas. Försöken finns att se på internet. Hade de visat detta för personer som inte hade någon kunskap så hade de köpt det med hull och hår och vi hade haft ännu ett exempel på "något som vetenskapen inte kan förstå". Jo, vi kan förstå det...det är nonsens.
    Det jag upptäckt av erfarenhet är att människan så INNERLIGT VILL att det ska finnas en massa mystik och "övernaturliga" fenomen där ute. Jag kan inte FÖRSTÅ varför man inte sätter sig in i vad vi VET...INNAN man flyttar vidare till mystiska fjädrar som styr universum och gröna lysande krafter som healar kroppen etc.
    Duger inte den fascinerande verklighet vi lever i? Duger inte världen åt människan?

    Ang religionerna så har vi väl samma syn och ändå inte. Jag är ute efter sanningen. Jag har aldrig tvingat någon att tro något annat eftersom jag inte använder mig att hjärntvätt som faktiskt i stort sett är fallet i ALLA religioner världen över. Jag tycker inte om att man utnyttjar barn för sin egen vinningsskull. Jag är emot att man tillber gudar som skapar rädsla för barn och vuxna och som står för terror och förstörelse och hat.
    Dessutom kan jag inte bara se punkt A och se att den leder till punkt B och tycka att punkt A är ok men punkt B är fel.
    Den harmlösa tron som flyter omkring i samhället är en grund och enormt stor stöttepelare till alla dessa radikala fundamentalisterna. Fundamentet ÄR ju faktiskt den grundläggande tron och ingenting annat.

    "Religion is an insult to human dignity. With or without it we'd have good people doing good things and evil people doing bad tings. But for good people to do bad things, it takes religion."

    SvaraRadera
  9. Alltså, nu får det bli den sista kommentaren.
    Jag måste bara få säga att det är precis det här jag försökt säga.
    Du utgår ifrån att du är så mycket mer insatt i religioner, vetenskap och om hur världen fungerar än vad jag är. Detta utan att ha en aning om vem jag är, vad jag har för yrke, utbildning eller erfarenheter. Du utgår ifrån att du är mer insatt eftersom du tror att om alla visste precis allt du vet så skulle alla ha dragit samma slutsats av sina kunskaper som du gjort. Jag tror att du har alltför höga tankar om dig själv om du tror att det måste bero på brist på kunskap att ha en annan åsikt än vad du har.
    Visst, om det skulle vara sant, att om bara alla människor blev ateister eller blev den grekiska tekannans anhängare för den delen, så skulle all ondska försvinna från världen, så skulle jag vara bland dom första att försöka övertyga människorna. Men riktigt så enkel är inte vår värld. Men visst är det en vacker tanke.
    Mvh/Suzanne

    SvaraRadera