fredag 19 februari 2010

Kristendom och moral

De flesta personer uppväxta i Sverige och andra "kristna" länder har en skev bild om att kristendomen står för en sund och fin moral. Jag vet detta genom diskussioner som nästan gör mig mörkrädd. Människor tycker att man är väldigt konstig och lite radikal om man säger något negativt om kristendomen eller andra religioner. Detta är pga bristande kunskap och personlig insikt i t.ex. bibeln. Jag har aldrig träffat någon, i hjärtat och i grunden, OND kristen person. De VILL väl! Absolut! Men detta är därför att de egenligen inte följer det som står i bibeln. De olika grenarna i de abrahamska religionerna tar bort och lägger till fakta så att det passar just dem. De flesta kristna jag känner hävdar även bestämt att inget i bibeln är sant...Med andra ord kan de lika gärna kalla sig ankeborgare och dyrka en Kalle Anka-pocket.
När man diskuterar de moraliska principer som gud står för i de flesta religioner så är det ingen gud som någon människa utan indoktrinering skulle köpa eller vilja dyrka. Möjligtvis skulle man kunna konvertera till kristen om man bara lyssnade på vad en kompis-kompis som är kristen berättade. Givetvis tar han inte med de uppenbara omoraliska aspekterna ur sin bibel. Nej, de tar vi bort för stunden för...annars skulle du ju tycka att det var absurt.

Här nedan är ett klipp där Kirk Comeron talar till gängmedlemar på gatan i USA (lätta att värva). Lyssna på när han förklarar hur moralen fungerar hos gud. Hur man kan bli förlåten för vilka brott som helst bara man TROR.
Jesus död på korset är något som blir fullständigt absurt om man diskuterar det. Jag ska inte göra det nu...men bara så att ni förstår vad som hände så ska jag summera:
Alla människor är syndare. Även de som inte är födda. (?) För...det säger gud...(?) Gud är allsmäktig och skapar och styr allt. Gud skapar människor som gör ont och får brinna i helvetet i all evighet. Han skapar då en kille som heter Jesus...hans son...fast det är egentligen gud själv...men ändå inte...fast det är han definitivt (bibeln är inte överens med sig själv i denna fråga) Istället för att ta bort alla onda människor från jorden eller att han börjar skärpa sig lite när han skapar folks vett, så bestämmer han sig för att döda sin son, eller sig själv på ett kors (som sagt oklart) Och detta ska då på något vänster ta hand om min synd som jag begår 2000 år senare...Och även om jag begår fruktansvärda medvetna brott så kan jag alltid hänvisa till att jag accepterar Jesus Kristus som min frälsare och därmed få en säkrad plats i paradiset. Men om jag lever att långt och bra liv där jag gör ALLT för att glädja och stötta min omgivning på alla tänkbara sätt....utan att acceptera Jesus Kristus som min fräslare så ska jag torteras i alla oändlighet...för alltid.
Om någon mänsklig ledare haft dessa karaktärsdrag och moraliska uppfattningar hade denna person varit känd som världens värsta, någonsin, levande människa. Men tydligen finns det människor som gillar såna människor, eftersom de gillar såna gudar...skrämmande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar