måndag 23 augusti 2010

Internationella minnesdagen...

Idag är det den internationella minnesdagen för offren för kommunism, nazism och andra totalitära ideologier. Blir alltid sorgsen och arg när jag tänker på de liv som dessa vansinniga ideologier skördat. Jag känner viss förhoppning inför framtiden om att det visar sig att vi tagit lärdom av våra misstag och aldrig mer tillåter stater som dessa resa sig igen.
Nazismen skördade ca 10 miljoner oskyldiga människors liv. Ett brott som är väl uppmärksammat med all rätt. Det ÄR viktigt att detta aldrig glöms bort. Det som dock är oerhört konstigt är att när man pratar med unga idag så har de ingen aning om vad kommunismen har orsakat för skada. Detta är för mig helt ofattbart. För många unga idag (och äldre) är det modernt att ha kommunistiska åsikter. För mig är det ingen skillnad på att vara nazist och kommunist när det kommer till det moraliska. Båda står för totalt totalitarism där ingen frihet ges till individen. De oliktänkande måste utplånas och slaveri är ett måste i form av arbetsläger.
Det är ofattbart för mig att en ideologi som mördat 100 miljoner liv, fortfarande anses som rumsren. Min flickvän härstammar från Estland. Hennes pappa är Estländare. Tack vara kommunismen har min flickvän knappt någon släkt kvar i livet. Många var de som blev mördade pga att de t.ex. hade en affär eller liknande. Att driva egen verksamhet tillåts som bekant inte inom kommunismen. Jag kan se frustrationen i min flickväns ögon, för att inte nämna att jag känner den själv, när någon inför henne uttrycker kommunistiska tankar. Det de egentligen säger är: "Det var helt rätt att hela din släkt blev mördade, jag önskar att det hände igen..."

Givetvis har Lars Ohly tackat nej till att fira denna dag då han är kommunist. Likaså förvånar det mig att Mona Sahlin inte vill ställa upp och stötta någonting så här viktigt.

4 kommentarer:

  1. Kommunismen har inte skördat några liv, krig har det. Nazismen som dock i själva verket handlar om att skörda liv har det. På samma sätt som du tänker kan man väl beskylla kapitalismen för alla USA:s krig. Ska vi vara överens om att socialdemokratin är den enda ideologin som inte tar liv?

    SvaraRadera
  2. Socialdemokratin tar inga liv - det är sant, och det gör inte moderaterna eller miljöpartiet i sverige heller. Dock är socialdemokratin katastrofal för sverige av helt andra orsaker.

    Kommunismen har skördat så extremt många liv att det inte ens går att jämföra med nazismen. Alla som kan lite om kommunism vet detta.
    Främsta metoder har varit död genom extrema levnadsvillkor i arbets-/koncentrations-/straffläger, död genom avsiktiligt skapad svält samt rena avrättningar av demokrater, vissa minoriteter, andra oliktänkande samt rivaliserade kommunisktiska fraktioner.
    Läs lite om t.ex. Kinas och Rysslands historia,och om du har tid även om Kambodja, Kuba, Vietnam och Zimbabwe (och då menar jag fakta och inte propaganda) så ska du få se vilka brott mot mänskliga rättigheter kommunismen har begått och fortfarande begår.
    Det finns en massa fakta bara på nätet, men det står också i historieböcker, artiklar och olika reprtage. Kolla upp Stalin, Lenin och Mao så hittar du nog en del, och hör av dig här om det är något du undrar. Jag är påläst :o)Kommunismen dödar inte folk pga etnicitet i första hand (som nazismen), utan har snarare ekonomiska och politiska skäl, men även etniska.

    SvaraRadera
  3. Väldigt intressant vad den första "anonym" kommenterat. Antar att han/hon deltog i den landsomfattande demoskopundersökningen om svenska skolungdomars kunskaper om kommunismen:

    "Demoskopundersökningens resultat visar på en kunskapsnivå som är så låg att den närmast är obefintlig:
    95% av de tillfrågade kände till Auschwitz – men 90% kände inte till Gulag.
    90% inte känner till de kommunistiska slavarbets- och koncentrationslägren.
    82% tror inte, att Vityryssland är en diktatur. 43% tror, att det totala antalet offer för kommunismen under nittonhundratalet är en miljon eller färre.
    En femtedel tror, att det är inga alls eller färre än tio tusen."

    Här är en länk för den som vill läsa hela rapporten: http://www.upplysningomkommunismen.se/pdf/Att_tro_men_inte_veta.pdf

    Håller med anonym 2 som har lite mer belägg för sina påståenden, och mer kunskap att stötta den med :o)

    SvaraRadera
  4. Anonym nummer ett...jag vet faktiskt inte vart jag ska börja. Men jag kan säga att dina uttalanden är skrämmande lika en nazists tankesätt. Allt jag kan säga är, hoppas det går över.

    SvaraRadera