onsdag 25 augusti 2010

Faran med att förneka vetenskap

Vi lever just ju i en tid där man ser med stor skepticism på vetenskapliga framsteg och vetenskap i allmänhet. Man refererar med ironi och sarkasm till den vetenskapliga världen och föreställer sig galna professorer som är ute efter en genmanipulerad värld som krossar den "naturliga" världen.
Denna bild är inte bara fel, utan också oerhört farlig. Det finns anledningar till varför det har blivit såhär. Dels var vetenskapen mycket mer greppbar förr. Ta flygmaskinen som ett exempel. Deras försök gick att se, läsa om, se bilder på m.m. Det var väldigt lätt att införskaffa fakta och följa vetenskapens resultat, försök och slutsatser. Ställ då det jämförelse med dagens vetenskap. Jag sitter just nu på ett tåg. Jag är säker på att jag skulle kunna fråga varje person i detta tåg om deras kunskap om kvantfysik. TROLIGTVIS skulle ingen närvarande på tåget kunna bistå mig med någon direkt utförlig beskrivning av ämnet. Men det är ett hett ämne inom vetenskapen idag och något som det forskas inom, i stor utsträckning varje dag. Just nu gör vi framsteg.
Men vi vanliga människor vet ingenting om detta. Vi förstår oftast inte den mest grundläggande vetenskapen. Jag är t.ex. säker på att många här på tåget inte ens vet hur en atom är uppbyggd. En tanke som just slog mig är att de förmodligen inte kan redogöra exakt för hur vi just i detta nu färdas i 200km/h. Jag vet inte ens exakt hur framställningen av det nedfällbara bordet som min dator nu står på, går till.

Dagens vetenskap är oändligt avancerad och främmande. Vi känner att vi tappat kontrollen och att vetenskapen rusar länge och längre ifrån vår förmåga att förstå. Och alla måste vi vara ense om hur vi uppfattar saker och ting som vi inte känner till och inte förstår. Vi uppfattar det som skrämmande och farligt. Så har det varit i alla tider och det är en egenskap vi människor besitter som är ytterst viktig för vår överlevnad. Om vi inte hade varit rädda för främmande saker hade vi råkat illa ut varje dag. Få av oss springer i ett mörkt rum t.ex. Det kan nämligen göra väldigt ont. Men om vi tänder rummet och ser att någon fara inte är närvarande så finns det inte längre någon anledning att vara rädd. Detsamma gäller inom vetenskapen. Om vi tar oss tid att lyssna och utforska vetenskapens nedsläckta rum, genom att sätta på en pannlampa av kunskap, så ser vi att det ibland finns ett monster i rummet men oftast är rummet fullt av intressanta, spännande och nödvändiga hjälpmedel.

Det som sker i vår tid just nu är att vi vägrar tända ljuset i det mörka rummet vetenskap, och istället hittar på vad som finns i rummet, trots att vi inte har någon aning. Oftast simulerar vi monster som inte ens existerar och förlitar oss på vad människor utan kunskap berättar för oss.
Men just nu reser jag vidare på det tåg som vetenskapen uppfunnit, skriver på datorn som vetenskapen uppfunnit, och litar på att det tågsystem som vetenskapen uppfunnit skall göra att vi inte kolliderar med andra tåg. Och jag har fullt förtroende för den just i detta fallet. Men jag är skeptisk, vilket innebär att jag vill att vetenskapen ska bli så harmlös och korrekt som möjligt. Det borde andra också vara istället för att förneka den.

2 kommentarer: