onsdag 30 december 2009

Richard Dawkins i debatt...

Har spenderat några timmar ikväll med att titta på olika klipp med skeptikern och ateisten Richard Dawkins. Det har varit mycket intressant och jag önskar att fler människor öppnade sina ögon och såg världen utifrån ett rationellt perspektiv. Istället för att som de flesta religiösa människor, enbart förlita sig på uråldriga texten kombinerat med vad andra människor, som inte HELLER har någon aning om någonting, säger.
För mig är det oerhört märkligt hur man som människa kan acceptera någon som helst religion. Jag säger inte att man inte har rätt till att tro vad man vill. Jag är helt för egna åsikter och frivillig tro. Men likväl som kristna eller muslimer ifrågasätter mig som ateist, måste man få ifrågasätta dem. Dock, när man väl gör det slutar det alltid med att den religiösa argumenterar runt i cirklar tills de blir utmattade...och där dör diskussionen.
Något som också allt som oftast händer är att man ställer frågan "varför tror du?". Den frågan besvaras alltid med en motfråga såsom "varför tror inte du?". En motfråga är oftast ett bevis på att man inte vet vad man ska svara ELLER att man försöker klargöra en poäng genom att efteråt ta till ännu ett argument. Men i detta fall slutar det alltid med att ateisten svarar "Därför att det inte finns några som helst bevis för det. Din tur." Härefter blir det oftast tyst. Eller följer svaret, som inte ÄR något svar, "...men jag tror iaf, du får tro vad du vill". Med den logiken finns det alltså inga rimliga gränser för vad man ska tro på. Jag tror att alla i det moderna samhället skulle hålla med om att det vore vansinnigt att tro på att världens alla dörrmattor är de mäktigaste gudarna som skapat världen. Detta nonsens kan även det försvaras med "...men jag tror iaf...du får tro vad du vill..."

Det jag tycker är otäckt är att man inte tänker längre än så i detta ändå väldigt informativa samhälle vi lever i. Det finns en anledning till att det finns sekter och annat elände. Och det är just denna motvilja mot att ifrågasätta människors tro. Viss tro är harmlös kan tyckas. Absolut. Men det man måste förstå att det är precis samma sak som händer i en nazists huvud, en sektmedlems huvud, som i en religiös människas huvud. Viljan att följa en tro och tankesätt utan att ifrågasätta.

Till slut skulle jag vilja summera alltihop med ett citat av Steven Weinberg:

“Religion is an insult to human dignity. With or without it, you'd have good people doing good things and evil people doing bad things, but for good people to do bad things, it takes religion.”


...det ligger väldigt mycket sanning i detta...

Ett klipp som jag skrattade åt var det här:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar