söndag 27 december 2009

Åldersgräns på Bio

Var på Bio igår och orkade inte skriva något om det när jag kom hem eftersom jag blev så trött på alla fjortisar och fjortis-plus:are. Men så här roligt hade vi:
Vi kommer till bion och sätter oss på perfekta säten. Sen börjar det välla in miniatyrmänniskor. Alltså enbart folk yngre än 20 år. Jag skulle uppskatta de flesta mellan 15 och 18. Där sitter vi i ett hav av hormoner, min flickvän och jag, och ser på varandra med en oro i blicken som ingen av oss vågar sätta ord på. Blicken säger allt. Reklamen visas...men man hör knappt vad som sägs i reklamen. Inte för att jag bryr mig om vad som sägs i en reklam men det var ett fantastisk spännande fenomen att sitta på en biograf utan att uppfatta vad som sägs. Jag tänker och hoppas att det i alla fall blir bättre under filmen. Det måste det bli. Det kan inte fortsätta med den här ljudnivån. För er som inte förstått varför vi inte hörde någonting så var det alltså så att alla hormoner i biobesökarnas små kroppar fullkomligt kokade vilket innebar att alla pratade (läs skrek) oavbrutet till varandra. Den ena försökte överrösta den andra och alla pratade samtidigt vilket gjorde att alla måste ta om allt från början eftersom Linus inte lyssnade på Lotta och tvärtom...
Just när jag tänker att det iaf MÅSTE bli bättre under filmen lutar sig min flickvän mot mitt öra, inte för att viska utan för att jag ska kunna höra vad hon säger, och säger: "Det kommer nog bli ganska svårt att hänga med i handlingen i filmen..."
Jag ville inte instämma, utan ville ha kvar hoppet så jag nickade bara och log lite snett...osäkert....

Filmen börjar. Ingen har märkt att den börjat. Min tjej och jag sitter tysta och tittar rakt fram. Jag ser mig om för att se om någon annan tittar på filmen. Jodå, herregud, det var fler som tittade såklart. Hittade minst 3 personer som tittade rakt fram. Framför oss sitter en kille på golvet vänd MOT bioduken och diskuterar vem som druckit upp hans cola...måste jag tillägga "högljutt" ??

Men efter några minuter började ändå fokus infinna sig och jag gissar att många hormoner börjat lugna ner sig samtidigt av en slump. Fantastiskt! Here we go! Nu blir det film! Jodå...3 fantastiska minuter blev det. Sen satte det igång igen. Men inte lika intensivt. Dock så störande att man inte kunde fokusera i alla fall.
Sen kom vi till det första momentet där paret i filmen riggat upp en kamera mot sin säng i ett försök att fånga övernaturliga fenomen på film. Då ser man hur dörren rör på sig och publiken reagerar starkt. Några iaf. De andra säger högt olika uttryck av samma tanke...
"Fan vad löjligt!"
"Ska det där vara läskigt?!?!"
"Fan vad dåååålig film!"
"Åååååååh...det kan ju ha varit en vindpust juu..."
"Trickfilmat!"
"Vaddå? Vad hände?"
"Men sluta Caroline! Det är MINA popcorn"
"Det gjorde jag inte alls det! Det var på matten!!"

suck...

Sen tog filmen utvecklingen att varje gång man fick se kameran filma på natten, så utspelade sig värre och värre övernaturliga händelser. Det var bara det att VARJE jävla gång som man fick se kameran på natten så var det som att trycka på en PUBLIKPRATARKNAPP....bilden blev svart, sängkameran visades. DÅ...precis då pratar ALLA i salongen samtidigt. Troligen av nervositet för att man vet att något otäckt ska hända. Det i sin tur triggar igång alla 17åringarnas hormoner och alla som är för rädda för att titta börjar att prata högt för att slippa ta in filmen.
Bakom mig hör jag hur Thomas berättar för Simon vad han gjorde i torsdags. Ja...DET och ett tjatter värre än 500 apor på speed, var det jag uppfattade under hela den sekvensen.
Jag var på väg att gå flera gånger. Dock satt jag kvar.

Såhär var det hela filmen. Nu har jag bestämt mig för att endast gå på SISTA visningen innan filmen slutar visas på bio. DÅ kan det inte vara så många i publiken tycker man...

Sen tycker jag att SF på fullaste allvar borde införa visningar där det är 20+ årsgräns. ELLER åtminstone att man tar något form av hormontest så att man kan införa maxgräns på hormonnivå.

Nu släpar tjejen med mig på mellandagsrea....Yippie.....hrrm....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar