söndag 1 november 2009

Sanningsrörelsen

Tittade just på en dokumentär om sanningsrörelsen som på något konstigt "vänster" tycker att USA skulle ha iscensatt 11/9. Fantastisk tanke som jag nästan beundrar. Nästan lika bra fantasi som Astrid Lindgren faktiskt. Men jag måste medge att vildvittrorna låter mer logiska.

Jag fascineras ständigt när jag får höra vad folk egentligen går på. Om man har en snygg hemsida med en massa lögner så blir hemsidan en total sanning för folk som önskar att budskapet var sant. Människor glömmer att man måste titta på två sidor av ett mynt. Det är precis samma sak som med dessa fantastiska människor som pratar med döda. Det låter fantastiskt på ytan. Men granskar man deras metoder, tankar och teorier så faller allt platt.

Jag har länge velat göra ett experiment genom att smälla upp en snygg sida med en massa påhittad "fakta". Jag är övertygad om att man skulle kunna tjäna enorma summor pengar och få ett starkt stöd med anhängare oavsett hur vansinnigt budskapet på sidan vore.

Den svenska rörelsen vakna.se är ett namn som är humoristiskt sarkastiskt av dem själva mot dem själva :o)

8 kommentarer:

  1. Sprang på din blogg av misstag (i dubbel bemärkelse) och kände mig tvungen att kommentera ditt inlägg.

    Du kanske skulle uppleva livet annorlunda om du vågade öppna ögonen och titta lite närmare på de fakta som läggs fram gällande 911, inte bara av Sanningsrörelsen utan av tusentals andra runtom i världen...

    Typiskt Tv4 och Kalla Fakta att fokusera på EN artikel skriven av en dansk forskare, som två andra sågar... + slänga in någon okänd britt på The Times, som liknar "rörelsen" vid nån vänstergrupp eller sekt. Intressant att se vad de "kommer fram till" i nästa avsnitt!

    Buh! Titta djupare, sitt ner och fundera en stund och inse att vi lever i en väldigt skruvad värld, där man är beredd att göra vad som för att bibehålla makt och ställning i världen...

    Jag var också väldigt skeptisk i början och avfärdade teorierna... Men när man ser mer, är det omöjligt att blunda för alla konstigheter kring 911.

    Sorgligt, men du som många är rädda för sanningen, då den verkar (och är) så brutal.

    SvaraRadera
  2. Med all respekt för din åsikt Mr Kay så skulle jag ärligt talat tro på bibeln innan jag tror på dessa teorier.
    Jag är skeptiker och får höra samma sak när jag förklarar att jag inte tror på andas, spöken och allt annat som aldrig någonsin har bevisats ett UNS ens. Man är inte ÖPPEN och bla bla bla.
    Tror man inte på Bibeln är det också samma sak. Då är man trångsynt etc etc m.m m.m

    Nu är jag tydligen RÄDD för att jag inte tror på teorier som en minoritet tror på.

    Det spelar ingen roll vad som händer i världen. Det är alltid samma typ av anhängare som inte kan hålla sig ifrån konspirationsteorier. Jag sa till min kompis precis när det hade hänt att denna teori skulle dyka upp. Pang så var den där. Det är för enkelt att förutspå alla dessa teorier och de tar aldrig slut.
    Människan fascineras av det okända och att konspirationer. Så är det bara. Vissa köper dem för att de VILL så gärna tro på något radikalt. Andra tänker mer logiskt och förstår världen i sin helhet.

    SvaraRadera
  3. Okej, låt oss gå till lite fakta då.

    För att smälta stålet i WTC krävs en smälttemperatur på ca 1500°c. Jetbränsle har normalt sett en maxvärme på ~1000°c i syre. Teoretiskt kan maxvärmen i explosionen av jetbränslet ha varit 1200°c. Efter detta nådde lågornas temperatur betydligt lägre grader.

    Med denna enkla undersökning har vi princip konstaterat att det är fysiskt omöjligt att endast med ett flygplan + explosionen från jetbränslet, få world trade center 1 och 2 att kollapsa.

    Om du tar dig tiden att kolla upp det så kommer du bli förvånad vad du hittar.

    SvaraRadera
  4. Ja, och sen finns det många mer som säger att hela detta påståendet är falskt. JAG har väldigt svårt att hitta klara bevis på exakt vad world trade center bestod av. Jag misstänker att andra människor har lika svårt som jag att finna bevis för detta.

    Vad anser du om den amerikanska forskaren Seheim Greenwith som anser att värmen i WTC faktiskt var runt 1600°c ?

    SvaraRadera
  5. Stackars alla konspirationsteoretiker...Vilken läskig värld de måste leva i! Det vore bättre om de såg till RIKTIG fakta och inte manipulerad/påhittad/vriden och helt enkelt grundlös fakta.

    Men jag tror att de innerst inne vet vad som är sant och inte. Det blir bara lite mer spännande om allt är en konspiration....plus att man får klaga lite, och protestera tillsammans. Jag tror att dessa människor är av den typ som måste tillhöra en grupp för att känna sig hela. Precis som rasister, kommunister, reclaim the streets och fotbollshuliganer och gud vet allt. Det spelar ingen roll vad man tror på, bara man tror på samma sak som de andra i gruppen.
    Men så länge de är nöjda och lyckliga så tycker jag man kan låta de hållas. De stör ju ingen och är harmlösa :o)

    Allt gott!
    /Lars-Inge

    SvaraRadera
  6. Hej igen! Vill bara svara på några av era kommentarer.

    Daniel Karlsson:
    "Vissa köper dem för att de VILL så gärna tro på något radikalt. Andra tänker mer logiskt och förstår världen i sin helhet"

    Som sagt tidigare. Jag var väldigt skeptisk till en början, men efter att ha sett fakta på fakta radas upp och fråga på fråga som inte får något vettigt svar, så är jag övertygad. Jag önskar dock att verkligheten var en annan, tro mig! Jag VILL verkligen inte att det var så illa...

    Lars-Inge:
    "...de innerst inne vet vad som är sant och inte. Spännande... konspiration.. klaga.. protestera"

    Du verkar vara en väldigt positiv individ vilket är trevligt! Själv har jag inget behov av att klaga och protestera utan har bara sett för mycket saker gällande 911 som inte stämmer...

    Jag köper och förstår att ni är skeptiska, var själv det också i början.

    Om har ett öppet sinne och lägger 2-3h på att se t ex "Loose Change - An American Coup" och andra klipp som finns på t ex YouTube så kommer ni att ändra uppfattning, det lovar jag! Vågar ni?

    SvaraRadera
  7. Men det är ju faktiskt så att man väljer vilken sida man ska lyssna på. Vad är det som säger att alla som säger motsatsen har fel? De som har motbevis har alltså fel eller?

    SvaraRadera
  8. Den där sista kommentaren hängde man inte med på mycket, men självklart får alla ha sin egen åsikt!

    Dessvärre kan ju bara en ha rätt (eller delvis iaf) i en sån här diskussion, och det är ju det det handlar om - man vill övertyga det "andra laget" om det man själv tror är sanningen.

    Jag är ingen tokstolle eller foliehatt, har bara haft möjlighet att se saker som gör att jag ifrågasätter. Det är min åsikt, rätt eller fel?

    SvaraRadera