onsdag 31 mars 2010

Talang och fest

Ja, igår var jag alltså på inspelningen av Talang 2010. Tyckte inte att det var några märkvärdiga nummer överlag. Men vissa var helt ok!
Tyvärr gick det inte så bra för min vän Erik som är i mitt och många andras tycke Sveriges främsta kort-trollkarl. Något gick mycket snett och effekten fungerade inte. Det var oerhört tråkigt att se.
Mentalisten Micke Askernäs och trollkarlen Tom Stone var hur grymma som helst. Håll utkik efter båda dessa herrar i Talang!
Dock blir jag så oerhört trött på juryns totala inkompetens och insikt i vad artisteri är. När Tom Stone hade gjort sin fantastiska rutin, som lämnade juryn med gapande och chockerade öppna munnar, så yttrar både Charlotte Perelli och Johan Pråmell orden "...detta har man ju sett förut..."

Det är fantastiskt att folk som sitter i en jury och dömer talang inte har tänkt ett uns på vad talang och artisteri är för något. Jag skulle vilja höra dem motivera hur en sångare överhuvudtaget har en chans att ta sig vidare om ingen får ha sett konstformen förut. Susan Boyle gick och VANN genom att sjunga en sång. Mig veterligen är hon inte den första kvinna på jorden att sjunga en sång. Men hon gjorde det BRA!
Borde inte samma regler gälla för trolleri? Att man bedömer folk för hur BRA de gör det? Eller får dansare dans, sångare sjunga, musiker spela, men trollkarlar inte bara trolla? Måste deras skådenummer skilja sig så markant att de nästan är revolterande innan en jury kan uppskatta hur talangfulla de är?
Ja..tydligen är det så. Märkligt...

Nu skall tjejen och jag bege oss till systemet och affären och inhandla grejer för festen imorgon. Kommer att bli vansinnigt roligt! :o)

9 kommentarer:

  1. Tycker att detta var väldigt bra skrivit och håller med dig till fullo

    SvaraRadera
  2. Bra skrivet Daniel!

    Det här är anledningen till att jag inte vill söka till Talang. Även om man gör ett grymt bra uppträdande så finns alltid risken att juryn inte förstår eller att det klipps till något helt annat än vad som visades.
    Hoppas det går bra för dig ändå! Ett par lyckade framträdanden i Talang kan ju ge karriären en enorm skjuts.

    SvaraRadera
  3. Eller du kanske inte ställde upp själv?

    SvaraRadera
  4. Tyvärr så är det nog så att man i juryn saknar kunskap om vad som går hem ute i stugorna, om det inte handlar om musik.
    Jag medvekade i förra årets omgång med ett nummer som aldrig tidigare setts i svensk TV, ett maginummer som är poetiskt, lätt sentimentalt och förmedlar en känsla. Detta gillades dock inte av juryn då det var för långsamt.
    Om man nu inte kan se långsama,stillsamma saker som underhålning varför gör man då balader som musiker?
    Men man får väll inte klaga för mycket då mina bokningar ökade med ca 10% bara för att mina kunder anser att de tre i juryn inte kan sitt jobb.

    SvaraRadera
  5. Nej, hon vann inte, hon kom 2:a

    SvaraRadera
  6. Tack allihop.
    Nej, Samuel, jag tävlade inte :o)

    Anonym, sorry, du har helt rätt. Dock kvarstår poängen i sin helhet.

    SvaraRadera
  7. Otroligt att det är så! Jag tycker att de borde brädda juryn lite och inte ha nästan uteslutande folk från musikbranschen. Fast kanske tur att du inte ställde upp, jag skulle bli ruinerad på alla röster.....

    SvaraRadera
  8. ska du vara med i talang?

    SvaraRadera
  9. Helt rätt Emilia! Eller iaf någon som förstod sig på skådenummer.
    hahahha, du är för go :o) Tack ändå! :o)))

    Anonym, nope, det blir inget med den saken :o)

    SvaraRadera